Informeren en activeren: betrek je inwoners in twee stappen

Informeren en activeren: het is de boei waar bijna elke overheidscampagne op drijft. Maar hoe zorg je ervoor dat je er ook iedere campagne succes mee behaalt? Binnen het huidige social media-gebruik worden twee aspecten alsmaar belangrijker: mobile first-denken, en gebruik maken van aantrekkelijke en vooral relevante content.

Klik op de 5 streepjes in de video player om het geluid aan te zetten.

Stap 1

Strategie

Hoe informeer en activeer je de inwoners van jouw gemeente - of misschien nog wel lastiger, jongeren of ondernemers? Dat doen we bij voorkeur op buurtniveau. Informeren en activeren is doorgaans de tweetrapsraket die we inzetten voor campagnes gericht op specifieke doelgroepen. Eén bepaalde buurt in je gemeente bereiken? Ondernemers in het centrum? Mensen die langs een bepaald kruispunt reizen?

We krijgen dat voor elkaar door de tweetrapsraket uit te werken in een funnel. Videoadvertenties met prikkelende teksten zorgen ervoor dat we de doelgroep informeren en laten nadenken over het onderwerp. Wil je bijvoorbeeld weten hoe bewoners van twee buurten in Amsterdam denken over de energietransitie? Warm de doelgroep op met een informatieve animatie en volg die op met een uitnodiging om in een online enquête hun mening te geven - maar dan verpakt in aansprekende advertentie. Bekijk als voorbeeld onze corona-campagne voor de Gemeente Amsterdam, waarmee we burgers en toeristen informeren over de huidige situatie in de stad en activeren om hun gedrag daarop aan te passen.

Meer weten over deze campagne? Bekijk de case →

Stap 2

Content

De aandacht grijpen van burgers anno 2021 is een hele uitdaging. Er is steeds meer content, maar mensen nemen juist minder de tijd om dit tot zich te nemen. Dit noemen wij ook wel de 'war for attention'. Hoe speel je hierop in? Door een sterke online strategie te hanteren en relevante content in te zetten die jouw doelgroep aanspreekt. Een campagne voor een buurtenquête? Zet in op herkenbare plaatsen uit die buurt - een plein, park, winkelcentrum of kenmerkende woningen. Mensen herkennen de plek in hun timeline en raken nieuwsgierig, waarna ze je bericht lezen.

Het is ook belangrijk om te weten waar je jouw doelgroep bereikt. Als je vijftigplussers wilt informeren over werkzaamheden in de wijk doe je dat het best op Facebook, terwijl je jongeren beter bereikt op Instagram. Combineer dat met herkenbare beelden uit de buurt en je hebt een echte 'scrollstopper' te pakken.

Stap 3

Campagne

Om lokale advertenties te draaien moet je lokaal targeten, en postcode-targeting is daarbij misschien wel de belangrijkste tool. Een 'informeren-en-activeren-campagne' stellen we in als funnel, waarbij we beginnen met postcode-targeting en vervolgens de kijkers van de video opnieuw proberen te bereiken (retargeting) op basis van de tijd die ze hebben gespendeerd aan het bekijken van de video. Daarbij beginnen we de advertentietekst met een vraag waar je doelgroep vrijwel altijd 'Ja' op antwoordt. Denk aan teksten als: 'Woon je in Buurt X?' of 'Meedenken over hoe Buurt Y er straks uitziet?'. Eén ding is duidelijk: relevantie en herkenbaarheid zijn de sleutelwoorden!

Meer weten?

Neem contact op met Maikel

Maikel

Online marketing lead

Neem contact opGratis campagne advies
Maikel

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Disciplines

andere disciplines

nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Dank. Je aanmelding is gelukt en je ontvangt nu de nieuwsbrief.
Oops! Something went wrong while submitting the form.