Burgerparticipatie: hoe betrek je zoveel mogelijk deelnemers bij jouw initiatief?

Met onze participatiecampagnes verzamelen we op een effectieve manier ideeën, meningen, wensen en behoeften van burgers. Door het gebruik van mobile friendly-tools met snelle laadtijden, zorgen we voor een soepel proces en hoge conversieratio's.

Klik op de 5 streepjes in de video player om het geluid aan te zetten.

Stap 1

Strategie

Mensen denken graag mee over veranderingen in hun buurt, en via social media kun je dat op een laagdrempelige manier faciliteren. Buiten dat burgers zich gehoord voelen, zorgt burgerparticipatie via social media ervoor dat je de betrokkenheid bij je case of gemeente vergroot. Om zoveel mogelijk mensen te laten participeren maken we gebruik van een aantal slimme tools. Ook zijn de vragenlijsten die we gebruiken mobile friendly en hebben ze snelle laadtijden. Zo blijft alles soepel werken en maken we het zo makkelijk mogelijk voor mensen om mee te doen. We zorgen er ook voor dat we het onderwerp van de campagne zo relevant mogelijk presenteren. We maken gebruik van locatie-targeting en postcode-targeting, én we ontwikkelen content waarin de doelgroep zich herkent. Als burger wil je denken: "Hé, dit gaat over mij, hier wil ik aan meedoen!"

Stap 2

Content

Burgerparticipatie draait om het activeren van de inwoners van je gemeente of provincie. Vaak wil je ze bijvoorbeeld laten meedenken over veranderingen in hun leefomgeving, bijvoorbeeld over de toekomst van een stadscentrum of de besteding van een budget in de buurt. Dat verhaal vertel je het best met awareness-content. Denk aan een burgemeester die mogelijke scenario's uiteen zet in een reeks goede, korte videos.

Je wilt het mensen zo makkelijk mogelijk te maken, want uiteindelijk is het doel om ze te laten doorklikken om mee te doen aan een onderzoek. Daarom zorgen we ervoor dat burgers zo min mogelijk frictie tegenkomen en zo makkelijk mogelijk hun mening kunnen delen. We zetten in op  aantrekkelijke contentvormen en een mobile friendly-ervaring, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Facebook’s Instant Experience, die razendsnel laadt.

Meer weten over deze campagne? Bekijk de case →

Stap 3

Campagne

Om impact te maken en de doelgroep écht te bereiken is het nodig om je content betaald te pushen naar je doelgroep. Dit komt omdat het organische bereik lager is geworden - het zomaar plaatsen van een post maakt weinig impact meer. De mogelijkheden van digitale marketing hangen samen dus samen met paid advertising, en de kennis hierover bepaalt voor een groot deel het succes van je campagne. De zogenaamde 'achterkant' van kanalen als Facebook, Instagram en Google zijn bijzonder uitgebreid.

Bij SocialMediaMen zijn we specialist in het inkopen van media en het instellen van advertenties. Burgerparticipatie is goed meetbaar, en met de tools die wij gebruiken kun je live monitoren hoeveel respondenten je hebt, of hoeveel mensen zich bijvoorbeeld aanmelden voor een webinar (én hoeveel dat kost). Door de juiste meetinstrumenten en optimalisatietechnieken in te zetten - én door tussentijds te 'tweaken' - zorgen we voor sterke resultaten. Elke keer weer.

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Disciplines

andere disciplines

nieuwsbrief

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Dank. Je aanmelding is gelukt en je ontvangt nu de nieuwsbrief.
Oops! Something went wrong while submitting the form.