de energietransitie

In 2050 moeten alle woningen in Nederland aardgasvrij zijn. Dat klinkt ver weg, maar het traject is bijzonder lang en daarom is het belangrijk dat de energietransitie zoveel mogelijk in gang wordt gezet. Een belangrijk vraagstuk voor veel overheidsinstellingen is hoe je burgers stimuleert om duurzaam aan de slag te gaan en ervoor zorgt dat de transitie zo soepel mogelijk verloopt voor alle betrokkenen. Bij SocialMediaMen zijn wij gespecialiseerd in dit vraagstuk, en hebben we ruime ervaring in het doen van onderzoek, het creëren van draagvlak, het ontwikkelen van content, strategieën, campagnes, en het behalen van resultaten.

Bekijk de mogelijkhedenNeem contact op

Klik op de 5 streepjes in de video player om het geluid aan te zetten.

Hoe we kunnen helpen

social media en de energietransitie

Bij SocialMediaMen bieden we verschillende mogelijkheden als het gaat om social media en de energietransitie. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om te starten met een flitspeiling om zo te ontdekken wat er speelt in jouw gemeente, en mocht je een sterke strategie willen creëren dan kunnen wij je daarbij ondersteunen. Ook bieden we standaard content-templates en online campagnes aan die bewezen effectief zijn. Zo ben je verzekerd van een plan met de laatste online marketingtechnieken én gedragsveranderingswetenschap, en weet je dat wat je communiceert ook echt aanslaat. 

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? We hebben het hieronder voor je op een rij gezet. Op zoek naar advies op maat? Dan kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen! 


Optie 1

Meting & Onderzoek

Een belangrijk startpunt voor je strategie is het doen van gedegen onderzoek. Bij SocialMediaMen zijn we daarin gespecialiseerd, en meten we wat er in jouw gemeente speelt en waar de pijnpunten van burgers zitten. Op basis van deze input kan vervolgens een contentstrategie worden bepaald. We splitsen dit soort campagnes vaak op in twee fases, beginnend met een awareness-fase met een informatieve video over de energietransitie (hoe, wat en waarom), en vervolgens een conversie-fase die puur gericht was op het genereren van clicks naar de enquête.

De kracht van onze methode is dat we met een combinatie van sterke content en optimaal gebruiksgemak zorgen voor zo min mogelijk frictie. Dat zorgt voor veel respondenten die we tegen lage kosten binnen weten te halen. Ook kunnen we op buurtniveau segmenteren om zo de verschillen per buurt te ontdekken.

Optie 2

Concept & STrategie

Een succesvolle inzet van digitale media hangt samen met de kwaliteit van de content en de formats die worden gebruikt. Op basis van jarenlange ervaring en honderden campagnes helpen we je met het uitdenken van een strategie die écht impact maakt. Onze strategieën zijn gebaseerd op online marketing-technieken, gedragsverandering wetenschap én een goede dosis creativiteit, en ze worden uitgewerkt op basis van jouw KPI’s.

Optie 3

Content op maat

Omdat SocialMediaMen voor diverse gemeentes werkt, hebben we ondertussen ontzettend veel best practises. Dat betekent dat jij het wiel niet opnieuw uit hoeft te vinden. De best presterende formats bieden we je op maat aan - denk hierbij aan videocontent, polls, Stories, quizjes, inhakers en meer. Het is mogelijk om deze formats los af te nemen.

Optie 4

advertising

Om impact te maken en de doelgroep écht te bereiken is het nodig om je content betaald te pushen naar je doelgroep. Dat komt omdat het organische bereik lager is geworden - het zomaar plaatsen van een post maakt weinig impact meer. De mogelijkheden van digitale marketing hangen dus samen met paid advertising, en de kennis hierover bepaalt voor een groot deel het succes van je campagne. De zogenaamde ‘achterkant’ van kanalen als Facebook, Instagram en Google zijn bijzonder uitgebreid.

Bij SocialMediaMen zijn we specialist in het inkopen van media en het instellen van advertenties. Burgerparticipatie is bijvoorbeeld goed meetbaar, en met de tools die wij gebruiken kun je live monitoren hoeveel respondenten je hebt of hoeveel mensen zich aanmelden voor een online bijeenkomst (maar ook hoeveel dat kost). Door de juiste meetinstrumenten en optimalisatietechnieken in te zetten - én door tussentijds te 'tweaken' - zorgen we voor sterke meetbare resultaten. Elke keer weer.

Optie 5

gedragsverandering

Met slimme digitale mediacampagnes beïnvloeden we gedrag van burgers. Dit doen we door gedragswetenschap, creatieve content en slimme targeting te combineren tot een meetbare campagne.Er is veel bekend over het gedrag van burgers en de invloed van framing van een boodschap. Bekende voorbeelden zijn onder andere de gedragsregels van Cialdini, het BSR-model of het Vijf Tinten Groener-model van Motivaction. Bij SocialMediaMen werken we samen met gedragswetenschappers om de nieuwste inzichten over gedragsbeïnvloeding te verwerken in onze campagnes.

Daarnaast combineren we die gedragswetenschap met de laatste online marketingtechnieken die frictie bij de burger wegnemen om zoveel mogelijk impact te maken. Door te werken met nul-één-metingen zorgen we voor meetbare resultaten van campagnes.

Wil je erachter komen hoe we jou precies op weg kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom langs op ons kantoor in hartje Amsterdam!

Reviews

Wat onze klanten zeggen

"Goede kwaliteit webinar. De vragen werden meegenomen in de presentatie zonder dat het warrig werd."

Julia Verberne

Communicatieadviseur gemeente Tilburg

"Het verdiepen in de vele targeting technieken en opties, en ook in de laatste social ontwikkelingen en trends, maakt deze training erg leerzaam. Nuttig zowel in de praktijk, als bij advies."

Stefan Baas

Communicatieadviseur gemeente Amsterdam

Meer weten?

Neem contact op met Laurens

Laurens

Oprichter en online marketing specialist

Neem contact op
Neem contact op met Laurens

Contact

Neem contact met ons op

Ga naar contact →

Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? Aarzel vooral niet en neem contact met ons op. We kijken graag - en vrijblijvend - naar hoe we jou verder kunnen helpen.

Bedankt voor je bericht!

We nemen zo snel mogelijk contact met je op. Dit gebeurt normaliter binnen 2 werkdagen.

Oops! Something went wrong while submitting the form.