Verander het gedrag van burgers met wetenschappelijk onderbouwde digitale communicatie

Met slimme digitale mediacampagnes beïnvloeden we het gedrag van burgers. Dit doen we door gedragswetenschap, creatieve content en slimme targeting te combineren tot een meetbare campagne.

Klik op de 5 streepjes in de video player om het geluid aan te zetten.

Stap 1

Strategie

Er is veel bekend over het gedrag van burgers en de invloed van framing op een boodschap. Bekende voorbeelden daarvan zijn de gedragsregels van Cialdini, het BSR-model of het 'vijf tinten groener'-model van Motivaction. SocialMediaMen werkt nauw samen met gedragswetenschappers om de meest recente en relevante inzichten over gedragsverandering te verwerken in onze campagnes.

Daarnaast combineren we gedragswetenschap met de nieuwste online marketingtechnieken die frictie bij de burger wegnemen om zoveel mogelijk impact te maken. Door te werken met nul- en éénmetingen zorgen we voor meetbare resultaten van campagnes. Per campagne kijken we welke strategie we willen inzetten om gedrag te kunnen veranderen. De strategie bepalen we aan de hand van het CASI-document (Communicatie Activatie Strategie Instrument).

Stap 2

Content

De content die we inzetten voor gedragsveranderingcampagnes creëren we op basis van wetenschappelijk bewezen gedragselementen. Dat kunnen elementen als sociale bewijskracht (een ander doet het al, dus ik wil het ook doen) of autoriteit zijn (een tandarts die tips over mondhygiëne geeft).

Anno 2021 is het een behoorlijke uitdaging om de aandacht van de burger te kunnen grijpen én vasthouden. Daarbij zijn de omgevingen waarbinnen content bekeken wordt continu in verandering. Bij gedragsveranderingcampagnes gaat het niet alleen om sterke creatieve content, maar zorgen we dat de content is gemaakt op basis van gedragswetenschap, onder andere die van Cialdini.

Soms kiezen we er ook voor om voorafgaand aan het creëren van content of een creatief concept, de doelgroep te interviewen om zo een duidelijk beeld te krijgen van wat hen beweegt. Hoe beter jouw boodschap matcht met jouw beoogde doelgroep, hoe beter. Er is online een heuse 'war for attention' gaande. Mensen spenderen meer dan 4 uur per dag op een mobile device, maar doen er nog geen 3 seconden over om één post tot zich te nemen. Wij proberen de slag te winnen met sterke, visuele content die de aandacht grijpt en impact maakt.

Meer weten over deze campagne? Bekijk de case →

Stap 3

Campagne

De mogelijkheden van digitale marketing hangen samen met advertising en de kennis hierover bepaalt voor een groot gedeelte je succes. Kanalen als Facebook, Instagram en Google hebben een technische 'achterkant' met eindeloze targeting-opties. Bij SocialMediaMen zijn we specialist in het inkopen van media en het instellen van advertenties. Door de juiste optimalisatietechnieken en meetinstrumenten in te zetten én door tussentijds te 'tweaken' zorgen we voor mooie resultaten.

Meer weten?

Neem contact op met Arjanne

Arjanne

Campagne Manager

Neem contact op
Arjanne

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Disciplines

andere disciplines