Hoe we mensen informeren over de coronamaatregelen en activeren om drukke plekken te vermijden

Nadat corona Amsterdam bereikte heeft de gemeente een pakket aan maatregelen aangenomen. Zo werden Amsterdammers verzocht te recreëren in rustige parken, 's ochtends boodschappen te doen, drukke plekken te vermijden en later ook om een mondkapje te dragen in aangewezen gebieden. Ook worden bezoekers verzocht om de weekenddrukte in Amsterdam te vermijden. De Gemeente Amsterdam heeft een stadsbrede, offline campagne uitgerold om mensen bewust te maken van de verschillende maatregelen. De gemeente heeft ons gevraagd om de offline campagne te versterken door mee te denken over een online toepassing.

Klant

Gemeente Amsterdam

Unieke personen bereikt

455.000

De campagne

Het hoofddoel van onze campagne was om Amsterdammers, bezoekers en toeristen te informeren over de huidige staat van de corona-maatregelen, om vervolgens het gedrag positief te beïnvloeden met beproefde gedragsverandering principes.

Bij de start van de campagne hebben we gebruik gemaakt van het autoriteitsprincipe met een videoboodschap van de burgemeester. Zo creëerden we direct een mate van herkenbaarheid, wat op zijn beurt zorgde voor een breder draagvlak voor de boodschap.

De werkwijze

Om de campagneboodschap zo gericht mogelijk te verspreiden, hebben we gebruik gemaakt van verschillende doelgroepen, kanalen en contentvormen. We hebben de doelgroep opgesplitst in Amsterdammers en (potentiële) binnen- en buitenlandse toeristen. We hebben veel van die bezoekers weten te bereiken aan de hand van een samenwerking met iamsterdam.com, waar we een Facebook-pixel mochten plaatsen om hun bezoekers te kunnen bereiken met onze advertenties.

Ook hebben we gebruik gemaakt van Google Ads om mensen van buiten de stad die iets in combinatie met 'Amsterdam' zochten de advertenties te laten zien. De content mix bevatte Instagram Stories, Facebook Tijdlijn-advertenties, Google Search-advertenties en Google Display-advertenties.

Het resultaat

Met de Facebook en Instagram campagnes hebben we in totaal meer dan 455.000 unieke personen bereikt. De campagne was geoptimaliseerd op clicks, met een doorklikratio van gemiddeld 3,05%. Dat is erg hoog en ver boven de benchmark van 2%. Dat is waarschijnlijk te danken aan de hoge mate van actualiteit van het toch al veelbesproken onderwerp.

De campagnes op Google hebben totaal meer dan 3.200.000 weergaven en meer dan 10.000 clicks gekregen. De Google Display-campagnes hadden een doorklik percentage van ongeveer 0,20%, en de Google Search-campagnes ongeveer 10%. Zo hebben we met deze campagnes in potentie veel mensen van gedachten doen veranderen en bewogen om niet naar Amsterdam te komen.

Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en wil je mensen informeren en activeren? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!

Middels relevante content en zeer specifieke targeting hebben we in potentie veel mensen bewogen om in deze periode niet naar Amsterdam te komen.

"Het verdiepen in de vele targeting technieken en opties, en ook in de laatste social ontwikkelingen en trends, maakt deze training erg leerzaam. Nuttig zowel in de praktijk, als bij advies."

Stefan Baas

Communicatieadviseur gemeente Amsterdam

455.000

Unieke personen bereikt

2.510.000

Weergaven via Facebook

3.200.000

Weergaven via Google Display

17.900

Clicks

455.000

Unieke personen bereikt

2.510.000

Weergaven via Facebook

3.200.000

Weergaven via Google Display

17.900

Clicks

Disciplines

Toegepaste Disciplines

Zie alle disciplines →

Disciplines

Toegepaste Disciplines

Zie alle disciplines →

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Geert

Geert

Online Marketeer

Neem contact op
Neem contact op met Geert

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →