De inzet van digitale media is cruciaal tijdens crisiscommunicatie

Haal het maximale uit digitale media in crisistijden. Vanwege COVID-19 is een groot deel van het leven stil komen te liggen, maar dat geldt niet voor social media. Wat ons zonder fysiek contact nog steeds met elkaar verbindt is online communicatie. Nu meer dan ooit, want tijdens de coronacrisis is het gebruik van Facebook en Instagram alleen maar toegenomen. Daarom is het belangrijk dat ook jouw organisatie daar zichtbaar is.

Klik op de 5 streepjes in de video player om het geluid aan te zetten.

Stap 1

Strategie

De coronacrisis heeft laten zien dat de sociale media een cruciale rol spelen in roerige tijden. De schermtijd van burgers loopt op, en mensen consumeren veel nieuws via kanalen als Facebook, LinkedIn en Twitter. Door als overheid slim in te spelen op social media-gebruik kunnen burgers goed geïnformeerd worden en kan zelfs gedrag worden beïnvloed. Bij crisiscommunicatie gelden andere regels dan bij reguliere communicatiecampagnes. De tone of voice is bijvoorbeeld anders, en in sommige gevallen is het inzetten van autoriteiten belangrijk. Daar zijn we bij SocialMediaMen dan ook in gespecialiseerd.

Stap 2

Content

Tijdens de coronacrisis hebben we ondervonden dat een persoonlijke videoboodschap van bijvoorbeeld een burgemeester of de premier meer doet dan een statisch beeld. Niet alleen videocontent waarin autoriteiten zichtbaar zijn zorgt voor veel impact, maar ook creatieve content formats zoals gamification zorgen voor goede scores. Hoe kun je als overheid zo helder mogelijk communiceren en het gewenste signaal afgeven? Door je campagneboodschap sterk neer te zetten met gebruik van gedragswetenschap en up-to-date online marketingkennis.

Om impact te maken is het gebruik maken van een advertentiebudget overigens onontkoombaar. Bij crisiscommunicatie is het van belang om zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep te bereiken en aan te spreken. Daarom wordt de boodschap per doelgroep aangepast, en zijn er meerdere platforms nodig om ervoor te zorgen dat er een brede verspreiding is binnen het publiek.

Meer weten over deze campagne? Bekijk de case →

Stap 3

Campagne

Bij crisiscommunicatie wordt er vooral gestuurd op een hoog bereik onder een zo breed mogelijke doelgroep. Dat betekent dat één boodschap op diverse manieren gebracht wordt, maar ook dat er op verschillende platformen geadverteerd moet worden. Jongeren worden bijvoorbeeld via Instagram of TikTok benaderd, terwijl zestigplussers juist vooral te vinden zijn op Facebook. In deze tijden is het belangrijk dat burgers zoveel mogelijk op effectieve en consistente wijze worden geïnformeerd. Een sterke lokale campagne kan mensen meer helderheid geven rondom de huidige situatie en laatste ontwikkelingen.

Meer weten?

Neem contact op met Chris

Chris

Oprichter en online marketing specialist

Neem contact op
Chris

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Disciplines

andere disciplines