De 'Stay Away' campagne is een initiatief van Gemeente Amsterdam, gericht op het ontmoedigen van overlastgevende buitenlandse toeristen, specifiek in het historische centrum. Deze ontmoedigingscampagne is onderdeel van een breder maatregelenpakket dat door de gemeenteraad is opgezet om de leefbaarheid in de stad te verbeteren.
De campagne focust zich op het beïnvloeden van het gedrag van potentiële toeristen uit verschillende Europese landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje. Het hoofddoel is om mannelijke toeristen tussen de 18 en 35 jaar oud, die vaak voor overlast zorgen, te ontmoedigen om de stad te bezoeken.
Een belangrijk onderdeel van de aanpak is de website ‘Amsterdam Rules’, waar potentiële overlast toeristen uit Europese landen worden heen geleid met Google Search advertenties. Op de website kan de doelgroep vragen beantwoorden die gaan over het (potentiële) bezoek aan Amsterdam. Vragen als: ''wat is het doel van je bezoek?'' of ''wil je blowen op straat?'' kunnen worden ingevuld. Als op basis van de antwoorden blijkt dat de intenties de kans op overlast vergroten, komt er een negatief reisadvies, gerelateerd aan de maatregelen/regels die de gemeente heeft ingesteld in het historische centrum van Amsterdam. De quiz is ontwikkeld door Open Now en bevat een combinatie van gedragsbeïnvloeding en psychologische technieken om nieuwe, negatieve associaties met Amsterdam op te roepen.
In plaats van de stad te presenteren als een locatie voor vrijgezellenfeesten en kroegentochten, worden de potentiële nadelen en risico’s benadrukt. De boodschap “Stay Away” wordt door middel van een reeks digitale advertenties verspreid, waarbij het advies nadrukkelijk wordt gegeven om niet naar Amsterdam te komen als men van plan is om zich ongepast te gedragen.
De campagne maakt gebruik van gerichte Google Search Ads, omdat uit onderzoek blijkt dat de doelgroep vaak Google gebruikt tijdens de oriëntatiefase van hun reis. Via deze advertenties worden zoekwoorden zoals “red light district tour” en “bachelor party Amsterdam” benut om direct de juiste doelgroep te bereiken en door te leiden naar de landingspagina amsterdam-rules.com.
<- Interactieve quiz
De samenwerking met Open Now, die een quiz voor de landingspagina bedacht, heeft geresulteerd in een interactief element waarbij meer dan 50% van de bezoekers de quiz volledig invult. Dit toont aan dat de doelgroep actief betrokken is en de boodschap van de campagne effectief overkomt.
Via gerichte advertenties worden mensen op specifieke zoekwoorden aangesproken, en de resultaten laten zien dat de campagne de gewenste doelgroep nauwkeurig bereikt en weet te betrekken bij het onderwerp. Hiermee wordt een bijdrage geleverd om de druk op het historische centrum te verlagen en de leefbaarheid te verbeteren.
Bereikte inwoners
Video's minstens voor 75% bekeken
Doorklikratio
Bereikte inwoners
Video's minstens voor 75% bekeken
Doorklikratio