Vijf onverwachte lichtpuntjes na een vol jaar corona

Vijf onverwachte lichtpuntjes na een vol jaar corona

February 8, 2022

Ruim een jaar nadat onze wereld compleet door elkaar werd gehusseld door corona, kunnen we met z’n allen weer voorzichtig vooruitkijken naar het ‘nieuwe oude normaal’. Heel fijn, maar ook belangrijk om niet te vergeten dat er in deze tijden van crisis ook plaats is voor lichtpuntjes.

Van je hobby je werk maken

We hebben ons het afgelopen jaar massaal moeten aanpassen aan een steeds veranderd stel maatregelen en omstandigheden. Met eindeloos thuis-zitten, tientallen ommetjes en ontelbare Netflix-avonden tot gevolg. Studenten verloren hun bijbaan, ZZP’ers zagen opdrachten in rook opgaan en heel Nederland werkte ineens thuis.

Maar: de ellende heeft ook iets opgeleverd. Zo hebben ontzettend veel mensen nieuwe hobby’s ontdekt of zich op al aanwezige passies gestort. En daar zijn allerlei nieuwe (zakelijke) initiatieven uit voortgekomen. Van creatievelingen die hun hobby hebben weten uit te bouwen naar een goedlopende webshop tot mensen die aan de hand van kookfilmpjes op TikTok nu ineens hun naam op een kookboek zien prijken.

De door COVID-19 aangejaagde groei in social media-consumptie heeft velen de kans geboden om hun kleine onderneming uit te bouwen, steun te vinden binnen de gemeenschap of van hun hobby dan eindelijk hun beroep te maken. We vinden elkaar meer dan ooit online. En dat levert kansen op die voorheen ondenkbaar waren.


Nieuwe passies ontdekken

Veel mensen hebben sinds vorig jaar nieuwe hobby’s ontdekt. Denk aan het kweken van eigen plantjes - in het Verenigd Koninkrijk is de zoekterm “How to grow an avocado” verhonderdvoudigd(!) -,beter leren koken, het leren van een nieuwe taal, het maken van kunst of gewoon het breien van een trui. Sinds we meer thuis zijn, zijn we steeds beter gaan nadenken over hoe we die tijd thuis op een fijne, nuttige manier kunnen invullen.

Zo heeft de vraag naar goede home workout-tutorials een gigantische vlucht genomen, zijn mensen elke dag onontdekte delen van hun stad of omgeving gaan verkennen en is half Nederland handiger geworden door en masse te gaan klussen. Ook het maken van je eigen accessoires of het upcyclen van oude kleren is een trend geworden. Zelfs ontwerpers van grote kledingmerken doen eraan mee met oudere lijnen die nog niet verkocht waren. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu.


Saamhorigheid ten top

Tijdens het coronajaar zijn veel mensen in een bijzondere situatie terecht gekomen. Van studenten die weer bij hun ouders zijn gaan wonen en singles die daten in het park in plaats van in de kroeg tot reizigers die maandenlang vast zijn komen te zitten in een ver land en collega’s die elkaar een heel jaar niet hebben gezien: we hebben het allemaal voorbij zien komen. Daar staat tegenover dat het steeds duidelijker is geworden wat écht belangrijk is in het leven: vrienden, familie, saamhorigheid en mensen helpen. Velen hebben een een sterkere band met hun familie gekregen of oude vriendschapsbanden opnieuw aangehaald via social media.

Mensen zoeken contact en steunen elkaar. Zowel on- als offline. Denk aan de Italiaanse balkonzangers of hoe zowat de hele Spaanse bevolking elke avond massaal ging klappen voor haar zorgmedewerkers. We hebben het met elkaar moeten doorstaan, en dat heeft het saamhorigheidsgevoel (dat het zo nu en dan zwaar te verduren heeft gehad) goed gedaan. Hopelijk blijft dat nog even zo.


Content, content, content!

Het gebruik van social media in het algemeen en TikTok in het bijzonder is flink gestegen sinds maart 2020. En dat is de kwaliteit van de content ten goede gekomen. De concurrentie is gigantisch en dat heeft makers over de gehele linie gedwongen om nóg origineler te worden. Er is van alles te vinden op TikTok en andere social media-platforms, van dans challenges tot filmpjes waarin je leert om aardappelgerechten uit allerlei verschillende landen te maken – het maakt niet uit wat je zoekt; je zult altijd iets vinden. Niks gevonden? Dan heb misschien wel een mooie niche te pakken. En als je hulp nodig hebt om die niche online de jouwe te maken, weet je ons te vinden.


Het klimaat

De natuur en de wereld waarin we leven hebben de afgelopen decennia heel wat te verduren gehad, maar ook daar heeft corona gezorgd voor een pas op de plaats. En de effecten daarvan werden vrijwel meteen duidelijk. Satellietbeelden van NASA en ESA lieten vorig voorjaar al zien dat de lucht die we inademen een schoner is dan voorheen, en ook de waterkwaliteit is beter geworden. Zo heeft elk voordeel zijn nadeel. Ook al hebben we op dit gebied nog een lange weg te gaan. 


Kortom, tijden van crisis mogen dan een zware wissel op ons allemaal trekken; ze bieden ook kansen en nieuwe inzichten. Niet alleen in de ‘echte’, maar zeker ook de digitale wereld.

Op zoek naar manieren om die kansen online te verzilveren of de vruchten ervan via social media aan de man te brengen? Daar helpen we je graag bij op weg!

Blog

Verder lezen

Zie alle blogs →

Contact

neem contact op

Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? We denken graag mee.

Ga naar contactGratis campagne advies

Warmoesstraat 149-151
1012 JD Amsterdam

Route →