Hoe 5 wereldwijde online trends ontstonden door de coronacrisis

Hoe 5 wereldwijde online trends ontstonden door de coronacrisis

Arjanne

Arjanne

April 19, 2021

Veiliger shoppen

Waar prijs en gemak voorheen als belangrijkste factoren wogen bij het online shoppen, heeft er nu een verschuiving plaatsgevonden richting de factor veiligheid. Shoppen zonder fysiek contact te hoeven hebben of in fysieke nabijheid van anderen te zijn, heeft het in deze tijden gewonnen aan populariteit. Veertig procent van de online shoppers geeft zelfs aan meer online te blijven shoppen zodra de pandemie voorbij is. Slechts de helft van de shoppers geeft aan weer terug te willen naar fysieke winkels.

Mindful wellness

Ons dagelijks leven ziet er ineens anders uit. Even ontladen in de sportschool of de kroeg is er niet meer bij. Om toch een moment te kunnen ontsnappen uit stressvolle situaties, ontdekken mensen nieuwe en creatieve manieren om te kunnen ontspannen. Meditatie apps werden meer dan ooit gedownload, yogalessen werden nooit eerder zoveel live gestreamd en social media worden zelfs gebruikt als platforms om samen de beste zuurdesembroden te leren bakken.

Wereldwijde communities

Met het letterlijk en figuurlijk sluiten van deuren, zijn er weer andere deuren opengegaan. We kunnen dan wel niet fysiek samen zijn, online is er gelukkig nog veel mogelijk. Lokale groepen op Facebook groeiden 3,3 keer in hun ledenaantallen. Ook het nemen van online actie neemt toe. Men spreekt voornamelijk hun zorgen uit over de wereldwijde gevolgen van de coronacrisis. Sinds januari 2020 hebben mensen dan ook meer dan 100 miljoen dollar gedoneerd aan COVID-19 gerelateerde fondsenwervers op Facebook en Instagram.

Generatie Z’ers

Maar liefst 41% van de wereldbevolking is onder de 25 jaar. Deze gigantische groep mensen, ook wel Generatie Z genoemd, is meer gericht op zelfontwikkeling dan oudere generaties en heeft de behoefte om zowel zichzelf als de wereld te verbeteren. De pandemie wakkert veel waarden aan die voor Generatie Z belangrijk zijn. De generatie, die altijd al sterke waarden heeft gehad, geeft bijvoorbeeld aan dat ze door de pandemie nog meer geïnteresseerd zijn geraakt in activisme en sociale doelen. Social media wordt gebruikt om sociale veranderingen te maken (Black Lives Matter) en er wordt hard gewerkt aan community building (LGBTQ).

Verbonden gemak

Het gevoel van samen zijn, terwijl we elkaars fysieke aanwezigheid missen, is vooral nu zo belangrijk. De afgelopen maanden hebben een grote verandering laten zien in de manier waarop mensen verbinding zoeken met elkaar. Zowel zakelijk als privé worden online groepen gecreëerd om contact te laten plaatsvinden. Men zoekt zelfs naar meer online contact met bedrijven dan normaal. De helft van de mensen wereldwijd zegt dat ze zich meer verbonden voelen met een bedrijf wanneer er online berichten uitgewisseld kunnen worden. Shoppers zijn zelfs eerder geneigd om iets te kopen bij een bedrijf die ze een online bericht kunnen sturen.  

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op online gebied? Houd onze kanalen dan in de gaten! Een keer het (virtuele) gesprek met elkaar aangaan kan natuurlijk ook.

Blog

Verder lezen

Zie alle blogs →

Blog

Verder lezen

Zie alle blogs →

Contact

neem contact op

Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? We denken graag mee.

Ga naar contact

Warmoesstraat 149-151
1012 JD Amsterdam

Route →