Werk jij bij een gemeente? En wil je effectief jouw burgers bereiken tijdens de coronacrisis? Dan kunnen wij je helpen.
Door COVID-19 komt veel stil te liggen, maar dat geldt niet voor social media. Wat ons zonder fysiek contact nog steeds met elkaar verbindt is online communicatie. Meer dan ooit zelfs. Juist tijdens de coronacrisis kijkt men continu op Facebook en Instagram. En daarom is het belangrijk dat jouw gemeente daar zichtbaar is.
Wil je jouw burgers informeren of onderzoeken? Of wil je juist gedragsverandering stimuleren? Wij behaalden voor meer dan veertig gemeentes al mooie resultaten. En we doen graag hetzelfde voor jouw gemeente.
BEKIJK ONZE BEST PRACTICES
Kies hieronder welke communicatiedoelstelling relevant is voor jouw gemeente. En maak direct kennis met onze werkwijze en de vele mogelijkheden.
Onze burgermeester heeft een videoboodschap over de maatregelen tegen het coronavirus
Turbulente tijden vragen om effectief communicatiemanagement. Regels en richtlijnen veranderen constant en dat vraagt om flexibiliteit. Juist in tijden van crisis is social media een zeer geschikt middel om in te zetten.
Social media zijn flexibel, maar vooral real time en daardoor altijd actueel. Hierdoor ben je als communicatieprofessional altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelen. De vele mogelijkheden die social media biedt geeft je als gemeente de mogelijkheid om snel te handelen; een boodschap is namelijk snel gecommuniceerd.
Door de vele targetingopties die social media biedt kunnen wij precies de burgers bereiken die jij wilt. Door middel van postcode-targeting kunnen wij bijvoorbeeld herkenbare advertenties op buurtniveau in jouw gemeente tonen.
Dit is ook mogelijk voor specifieke leeftijdsgroepen. Denk bijvoorbeeld aan het bereiken van kwetsbare groepen zoals ouderen. Door de herkenbaarheid voelt jouw doelgroep zich aangesproken en maken deze advertenties meer impact. Hierdoor behaal je betere resultaten.
Onze vrijwilligers staan voor je klaar! Bij de luisterlijn bieden we iedereen een luisterend oor, dag én nacht.
De coronacrisis vraagt van iedereen een bepaalde gedragsverandering, ook van jouw burgers. Wij hebben al veel campagnes gedraaid met gedragsverandering als insteek.
Om gedragsverandering bij burgers te stimuleren werken wij met de gedragsveranderings principes van Cialdini. Principes als wederkerigheid, sociale bewijskracht, consistentie en commitment verwerken wij altijd in onze advertenties, waardoor deze hun doel bereiken.
Je kunt naar buiten, boodschappen doen of de hond uitlaten in het park, maar houd 1,5 meter afstand van elkaar.
Ook kijken we per doelgroep welke contenttechniek we het beste kunnen inzetten. Wil je ouderen bereiken? Dan zetten we Facebook in. Wil je vooral jongeren bereiken? Dan is het handig om Instagram Stories in te zetten. In het praktijkvoorbeeld van de gemeente Amstelveen is goed te zien hoe er ook rekening gehouden wordt met de manier van benaderen. Bij een specifieke doelgroep, past een specifieke boodschap.
Wil je als gemeente jouw burgers ondervragen over hoe zij deze crisistijd ervaren? Of wil je iets anders onderzoeken bij jouw inwoners? Dan kunnen wij met een mobile friendly tool een online vragenlijst of quiz maken.
Een groot voordeel van het inzetten van social media is het wegnemen van de frictie om ideeën of meningen in te brengen. De doelgroep kan namelijk op een gemakkelijke manier aangeven waar de wensen en behoeften liggen. Daarnaast hoef je de doelgroep zelf niet actief te benaderen met vragen; dikke tijdswinst dus!
Week 4 van de quarantaine: Tijd voor wat afleiding! Doe onze korte quiz en ontdek wat voor thuiswerker jij bent 💻
Wisten jullie dat... Johan een paar weken geleden zijn zwarte band heeft gehaald?
Wij kunnen uit ervaring spreken dat campagnes met online vragenlijsten via social media uitzonderlijk goede resultaten opleveren. De verzamelde data geeft veel inzicht in wat mensen beleven en willen delen.
De onderzoeksresultaten kunnen onder andere helpen bij het maken van de beste keuze rondom communicatievraagstukken. Waar moet op dit moment meer aandacht naar uitgaan? En wat is juist niet belangrijk? Onderzoek doen via social media is daarbij ook nog eens erg transparant. Via eenvoudige methodes kun je de respondenten inzicht geven in de resultaten. Eerlijkheid en transparantie wordt altijd gewaardeerd.
Dankzij sociale media kan je als gemeente duizenden inwoners op een redelijk eenvoudige manier bereiken. Facebook en Instagram hebben samen, alleen al in Nederland, ruim tien miljoen gebruikers; dus ook een groot gedeelte van jouw doelgroep is gericht te bereiken.
Via social media is het mogelijk om burgers te informeren, raadplegen, adviseren, bijsturen of laten meebeslissen. Social media is dus een prachtig middel om in direct contact te komen met de burger. Door je boodschap op diverse wijzen te presenteren en te zorgen voor herhaling, wordt de kans op interactie het grootst.
Social media worden vaak gezien als een middel om burgers te informeren, maar kunnen ook worden gebruikt om burgers bij vraagstukken te betrekken en hun mening te peilen. Het is belangrijk om als gemeente hierin een actieve rol te spelen.
SocialMediaMen heeft in de afgelopen jaren ruim honderd overheidscampagnes ingezet voor verschillende gemeenten en andere overheidsinstanties. De opgedane kennis vanuit deze campagnes zetten we graag in om jouw doelen te bereiken.
Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor advies op maat.
Hoe gaan we te werk?
Door de jaren heen heeft SocialMediaMen honderden projecten voor diverse gemeentes en publieke organisaties uit mogen voeren; van de gemeente Amsterdam en de NS tot diverse ministeries.
Benieuwd naar al onze diensten? Bekijk ons complete diensten overzicht.
Wat wil je bereiken met social media? Via een korte e-meeting horen wij graag hoe je er nu voor staat en wat je doelstellingen zijn.
We denken een strategie uit, gebaseerd op de doelstellingen en de laatste ontwikkelingen. Naast een adviserende rol, kunnen wij ook de volledig verantwoordelijk nemen over werkzaamheden.
Een millennial consumeert zo'n 200 beelden per dag. Belangrijk dus dat we opvallen tussen de massa. We bewerken bestaande beelden geven advies, óf nemen de complete creatie in handen.
We snappen dat er enige haast bij geboden kan zijn. Met de kennis van meer dan 10 online experts zorgen wij ervoor dat de campagne zo snel mogelijk live gaat.