Van online presence naar online rendement via gedegen advies

Holland2stay is een Nederlandse aanbieder van huuraccommodaties. Met meer dan 8.500 accommodaties verdeeld over 53 plekken in 18 steden, timmert de organisatie de laatste jaren aardig aan de weg. De zaken gaan goed, maar de online presence kan beter; er is onvoldoende inzicht in wat de online marketingbudget oplevert aan omzet, en het blijkt lastig om de juiste doelgroepen te bereiken. Aan ons de taak om hier inzicht in te geven en advies te geven over hoe Holland2Stay online een hoger plan kan bereiken. Hoe we te werk zijn gegaan? Je leest het hier!

Kick-off meeting

Er is gestart met een kick-off meeting, dat is de eerste (kennismakings)bijeenkomst met het projectteam en de klant. Tijdens zo'n bijeenkomst maken we een volledig overzicht van het project en de stappen die worden gevolgd om het doel van de campagne te bereiken. Op basis van de input uit die meeting hebben we een online marketingplan gesmeed. Een goede planning is daarin essentieel. Het is van meet af aan belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan om te zorgen voor een zo kwalitatief mogelijk traject.

Meetplan

Het grote voordeel van online marketing is dat je alles meetbaar kunt maken. De basisdata die je in Google Analytics vindt zijn niet voldoende voor een compleet beeld van je website-prestaties. Een meetplan vertaalt je belangrijkste bedrijfsdoelstellingen naar objectieve meetpunten die je via je website kunt verzamelen, en helpt je om erachter te komen welke metrics belangrijk zijn voor jouw website. Je maakt daarin onderscheid tussen zachte conversies en harde conversies. Een harde conversie draagt direct bij aan je bedrijfsresultaat en/of omzet. Een zachte conversie is een indicatie dat een bezoeker bovenmatig geïnteresseerd is in je product door een bepaalde actie uit te voeren. Denk daarbij in het geval van Holland2Stay aan een nieuwsbrief inschrijving of een ingezonden contactformulier.

Het is belangrijk om beide conversies op te nemen in je meetplan. Het meetbaar maken van zachte conversies geeft veel inzicht in het gedrag van bezoekers en welke stappen ze ondernemen richting een harde conversie. Met die inzichten kun je daarna aan de slag gaan om je website, content of online campagnes te optimaliseren.

Strategie/Funnel

Voor Holland2Stay hebben we op creatieve wijze een sterke online strategie ontwikkeld. We zijn hierbij uitgegaan van het befaamde See-Think-Do-Care-model, dat zich richt op de vier verschillende fasen waarin een klant zich bevindt:

  • De See-fase (bewustwording)
  • De Think-fase (oriëntatie)
  • De Do-fase (aankoop)
  • De Care-fase (binding behouden met een klant)

Elke fase van de klantreis heeft zijn eigen KPI's. En zijn eigen communicatieboodschap en 'call-to-action'. Aan de hand van dit bewezen en over de hele wereld succesvol toegepaste framework stellen we een duidelijk mediaplan op dat vervolgens makkelijk door de klant zelf uitgevoerd kan worden. Hierin wordt bijvoorbeeld advies gegeven over in te zetten budgetten, advertentieplanning en kanalen.

Eén-op-één-sessies

Tijdens het traject is er regelmatig contact met Holland2Stay via een-op-een sessies. Dit soort momenten zijn belangrijk om de voortgang van het traject in de gaten te houden. Daarnaast biedt het vanuit het oogpunt van de klant een goede mogelijkheid om vragen te stellen. Gedurende het traject vertolken wij de rol van de consultant en is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het realiseren van een deel van de actielijst. Onderling contact is daarom essentieel.


Dashboarding

Gedurende een online campagne moet de focus continu liggen op het optimaliseren van de ratio's om een zo goed mogelijke ROI te behalen. Om dit te realiseren is het belangrijk dat er scherp gelet wordt of de (tussentijdse) targets behaald worden. Een Google Data Studio helpt daarbij. Data Studio verwerkt data tot informatieve, volledig aanpasbare dashboards en rapporten die eenvoudig lees- en deelbaar zijn. Holland2Stay hebben wij geholpen aan een dashboard op maat. In dit dashboard is één oogopslag te zien hoe er binnen een geselecteerde periode gevaren is qua resultaten. Hierdoor kan er in-house goed in de gaten worden gehouden of de targets behaald worden. Ideaal!

Heb je zelf een merk, organisatie of instantie en kun je een consult gebruiken om je marketing naar een hoger niveau te tillen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!

Met een dashboard via Google Data Studio, is één oogopslag te zien hoe er binnen een geselecteerde periode gevaren is. Hierdoor kan er in-house goed in de gaten worden gehouden of de targets behaald worden. Ideaal!

Disciplines

Toegepaste Disciplines

Zie alle disciplines →

Disciplines

Toegepaste Disciplines

Zie alle disciplines →

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Chris

Chris

Oprichter en online marketing specialist

Neem contact op
Neem contact op met Chris

Cases

Gerelateerde cases

Zie alle cases →