Case

Een fietsvrij centrum voor Oss

In het voetgangersgebied van het centrum van Oss mocht je tot 31 mei 2019 gewoon lekker fietsen. Sinds 1 juni is daar verandering in gekomen. Dé reden dat Gemeente Oss bij ons aanklopte met de vraag hoe je dit nu het beste via online kanalen kunt communiceren naar de bewoners. Wij gaven advies en voerde campagnes uit op Facebook. Hoe precies? Dat lees je in deze case!

Resultaten

Bereik

50.000 unieke Ossenaren

Weergaven

350.000

Kliks

5.000 klikken

Leads

Conversies

ROI

De campagne

Voorafgaand aan de campagne hebben we een communicatieplan opgesteld. Welke tone-of-voice gebruiken we, wat communiceren we en welke middelen kunnen we het beste inzetten om burgers op een positieve manier op de hoogte te stellen van de nieuwe regels. Bij campagnes waar gedragsverandering bij komt kijken, is het belangrijk om zorgvuldig na te denken over de communicatiestrategie.

Uiteindelijk kwamen we uit op een mooie middelenmix van awareness advertenties, een online quiz, Instant Experience (canvas) advertenties, Instagram Stories en videoadvertenties. Hierbij was de insteek: informeren en positief stimuleren. Dit hebben we gedaan door advertenties op te maken die informeerden en niet zozeer inspeelde op het aangaan van de interactie. Voor de eerste échte advertentie live ging, hebben we een 0-meting gedaan in de vorm van een korte enquête om te bepalen hoeveel mensen op de hoogte waren van de nieuwe regels en wat zij hiervan vonden.

De werkwijze

De eerste advertentie, die de nieuwe regels introduceerde, leidde naar het nieuwsbericht op de website van Gemeente Oss. Vervolgens hebben we de quiz ingezet als interactief middel waarbij de deelnemer moest aangeven of een bepaalde situatie was toegestaan of niet. In de canvas vertelden wij nog een keer wat de nieuwe regels zijn en visualiseerden deze door middel van een video.

Ten slotte eindigden we de campagne met een video waarin we de straat op gegaan zijn om mensen te vragen wat zij vinden van de nieuwe regels én om hen te belonen omdat zij zich aan de nieuwe regels hielden. Hierbij lieten we uiteraard de overwegend positieve reacties zien. Dit werkt goed als extra motivatie voor andere buurtbewoners. Als kers op de taart kreeg iedereen die afstapte een gratis fietslampje. Wat wil je nog meer?

Met een uniek bereik van dik 50.000 unieke Ossenaren, bijna 350.000 weergaven van advertenties en meer dan 5.000 klikken naar de website, canvas of quiz, zien wij de campagne als een succes. Des te meer omdat hierbij slechts €1.850,- advertentiebudget gespendeerd is. Maar liefst 1.848 mensen vanuit 2.569 klikken hebben de quiz helemaal afgemaakt. Dit is een conversieratio van bijna 72%!

Maar de grote vraag is: zijn de Ossenaren zich na afloop van de campagne meer bewust van de regels en gedragen zij zich er ook naar. Dit blijft moeilijk te meten. Wel is duidelijk geworden dat de Ossenaren nu een beter beeld hebben van de nieuwe regels. Maar liefst 77% van de ondervraagde mensen wist een correct antwoord te geven op de vraag: mag je fietsen in het voetgangersgebied van Oss? Dit is een stijging van 15% ten opzichte van dezelfde meting voorafgaand aan de campagne. En ook het aantal mensen die een bericht op Facebook heeft gezien over de nieuwe regels, is met 10% toegenomen.

Verder praten over deze case?

Lijkt ons leuk. Kom gerust een keertje langs!

Maikel

maikel@socialmediamen.nl
020 – 260 02 29

Vergelijkbare cases

Wellicht vind je deze cases ook interessant

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op