Tips & Tricks

Zó kies je de juiste influencer

23
Nov
3
min. lezen
Geschreven door
Julia

In het huidige social tijdperk waarin íedereen wel iets te delen heeft, zijn we steeds meer opzoek naar échte ervaringen en meningen over producten en diensten. We kijken minder tv en zoeken onze antwoorden zelf. Deze media shift heeft gezorgd voor een nieuw soort celebrities; Social Influencers.

Steeds meer merken en bedrijven gaan ermee aan de slag en met succes. Dat blijkt wel uit de cijfers, er wordt voorspeld* dat de komende vijf jaar zo’n 5 tot 10 miljard dollar zal worden geïnvesteerd in deze persoonlijke marketingtool. Benieuwd wat je er nu precies mee kunt bereiken als merk of bedrijf? Lees verder, we vertellen je de ins en outs

*Bron: mediakix

Influencer marketing is eigenlijk het nieuwe celebrity endorsement, maar dan op kleine schaal. Influencers zijn mensen die online (soms offline)een bepaald bereik hebben en dus andere mensen kunnen “influencen”. Vroeger was dit alleen weg gelegd voor de grote sterren. Droeg Madonna Uggs? Dan droeg iedereen opeens Uggs en was het één grote hype. Tegenwoordig kun je zelfs eencursus volgen om influencer te worden..

Influencers heb je in allerlei soorten en maten, maar hoe vind je nu die ambassadeur die je aan je merkt wilt binden?

·     Micro influencers

Mirco influencers zijn influencers die minder dan 10K volgers hebben. Ze hebben een hele hechte band met hun volgers, tonen veel interactie en hebben een hoge betrokkenheid. Zodra je de grens van10K hebt bereikt, gaat je engagement rate snel naar beneden. De relatief kleine influencers hebben een hechtere band met hun volgers, waardoor je volgers een stuk waardevoller zijn dan wanneer je een fan base van 150K hebt. Je volgers gaan sneller over tot het aanschaffen van bijvoorbeeld het product dat je aanprijst via social media.

·     Mass influencers

Influencers tussen de 10K en 100K zijn mass influencers. Dit zijn de ‘grotere beren’ en bereiken met hun social media heelveel mensen en dus ook veel potentiële klanten. Deze groep is te verdelen in mass connectors en mass mavens. Mass connectors zorgen voor heel veel impressies voor de merken waar ze voor werken. Ze delen een post waarin ze bijvoorbeeld een bepaald merk dragen en delen dit via één van hun social media kanalen. Mass mavens zijn mensen die zelf ook veel content produceren en dit verspreiden via verschillende kanalen. Dit zijn vaak bloggers of Youtubers. Hun engagement is lager dan de mirco influencers, maar is wel hoger dan de mass connectors, omdat mensen zich herkennen in mass mavens en zich daar vaak mee willen identificeren.

·     Social Broadcasters

Dit zijn influencers die meer dan 100K aan volgers hebben en dus beschikken over een ontzettend groot online netwerk dat veel geld waard is. Elk bedrijf wil het liefste dat elke social broadcaster iets over zijn of haar merk deelt, maar dat brengt ook veel kosten met zich mee. Een Instagram post kost vaak tienduizenden euro’s. Doordat deze influencers over enorm veel volgers beschikken, is hun achterban iets minder betrouwbaar en is hun engagement rate het laagste ten opzichte van mirco influencers. Maar ondanks dat, is het natuurlijk de wens van elk merk of bedrijf om door één van deze grote jongens te worden opgepikt.

Zie je door de soorten influencers en het aantal volgers het bos niet meer? Wij werken samen met verschillende influencer agencies en geven je graag advies wat het beste werkt voor jouw merk of bedrijf. Stuur een e-mail naar info@socialmediamen.nl of bel ons op 020-2600229.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op