Blog

Wordt dít de concurrent van Youtube?

28
Sep
3
min. lezen
Geschreven door

Afgelopen maand maakte Instagram bekend de magische grens van 1 miljard gebruikers te hebben bereikt. Om dat te vieren lanceerde ze gelijk hun nieuwste feature, Instagram TV. Je zou denken, wat is er naast het plaatsen van foto’s en video’s op je tijdlijn, het bijhouden van je verhaal en het maken van live video’s nog méér mogelijk? Wij vertellen het je.

Instagram’s nieuwste feature

IGTV is een nieuw videoplatform waarop gebruikers video's met een lengte tot 1 uur kunnen uploaden. Op Instagram is de maximale lengte voor video's 1 minuut. IGTV is een compleet nieuwe app die te downloaden is in de Appstore en Google Playstore. Er is ook een IGTV-knop aanwezig in de huidige Instagram app, linksboven naast de Messenger knop.

100% mobile first

“IGTV is bedoeld voor niet-professionele filmmakers.” - aldus Instagram. Alle content op IGTV is verticaal. Net zoals Stories dus. Daarmee wil Instagram benadrukken dat het platform draait om mobiele content. Reguliere gebruikers kunnen video's van 10 minuten delen. Accounts met een groot aantal followers kunnen video's van maximaal een uur delen. Instagram heeft aangekondigd dat deze limieten uiteindelijk zullen verdwijnen.

IGTV v.s Youtube

Open IGTV en er gaan meteen video’s spelen. Het is een drukke app waarbij gepersonaliseerde content centraal staat. Je ziet content van accounts waarvan IGTV denkt dat jij het interessant vindt, op basis van je Instagram account. Hierdoor is er vaak enige overlap met Instagram zelf. IGTV wordt gezien als de nieuwste (verticale) concurrent van Youtube. Voordeel; IGTV is een verlengde van je Instagram account, dus bereikt je volgers veel makkelijker. Nadeel; de verticale video’s. Het is een vloek en een zegen. Bestaande beelden die niet in Story formaat (ratio 9:16) zijn gemaakt, moeten opnieuw in de edit voor optimale beleving binnen IGTV.

What’s in it for you?

IGTV is een verlengde van je Instagram account. Het is daarmee een feature die zicht goed leent voor storytelling, ‘upper funnel’ content en dus het sterk neerzetten van je brand identity. Filmen, editten, plaatsen. En alles het liefst gewoon met je telefoon. Het is afwachten of vloggers en social influencers massaal in gaan zetten op IGTV. Het is een kwestie van tijd tot er de mogelijkheid is om advertenties voor of tijdens de langere video’s te vertonen.

Ben jij benieuwd hoe IGTV een verlengde kan zijn van jouw social media marketing? Neem vrijblijvend contact met ons op via info@socialmediamen.nl of bel naar 020- 260 02 29. We kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op