Blog

🚀 Wat zijn de nieuwste Facebook trends? ✨

25
Sep
5
min. lezen
Geschreven door
Victoria

Adverteren met Facebook-advertenties kan veel impact maken op je sales, als je het tenminste goed doet! Hoe kun je ervoor zorgen dat je alles uit je Facebookadvertentie haalt? Er zijn veel verschillende manieren om te adverteren met Facebook, dus hoe kies je de meest effectieve wijze voor jouw merk? Voordat je begint met random advertenties plaatsen is het van belang om goed na te denken over je brand en ‘purpose’. Veel stof tot nadenken dus! Gelukkig heeft Facebook onlangs de ‘Facebook Agency Toolkit’ uitgebracht die je een stuk op weg helpt. In deze blog highlighten we de belangrijkste punten uit deze Toolkit.

Video FTW!

Inmiddels gebruiken zo’n 2.3 miljard mensen wereldwijd Facebook. Van alle social media platformen heeft Facebook nog steeds de meeste leden. Van deze 2.3 miljard ‘liken’ 1.6 miljard leden één of meerdere bedrijven. Facebook is dus nog steeds hét platform waar bedrijven en consumenten samenkomen.

Sinds de laatste jaren wordt er steeds meer video geconsumeerd op het platform, waarvan 94% op mobile wordt bekeken. Wist je dat 79% van de consumenten aangeeft liever een video te kijken om meer over een product te weten te komen dan dat ze een tekst lezen? En dat in 2021 78% van al het dataverkeer video zal zijn? Video trekt namelijk 5x zoveel de aandacht als statisch beeld. De hoogste tijd om te investeren in video!

Televisie versus mobile

Een andere opvallende ontwikkeling is de verschuiving in het consumeren van televisie naar mobile. Mensen spenderen inmiddels gemiddeld ruim 3 uur op hun mobiel, terwijl de kijkcijfers van tv steeds meer dalen. En als er tv gekeken wordt, zijn mensen nog steeds niet bij hun mobiel weg te slaan: Tijdens televisiecommercials schiet het Facebook-gebruik omhoog; 68% van de mensen pakt tijdens het televisiekijken hun mobiel erbij.En dan te bedenken dat een ad op Facebook omgerekend slechts 0.03 cent per reach kost in tegenstelling tot een ad op tv, die 0.28 cent per reach kost! De moeite waard om te gaan adverteren op Facebook dus.

Tik tok, website loading…

Het snel laden van je website is zeer bepalend voor het succes van je advertentie. Tegenwoordig wordt er van je bedrijf verwacht dat je website of app een snelle en frictieloze digitale ervaring biedt. Zo verlaat 40% van de mensen een site als de pagina niet na 4 seconden laadt. Daarnaast zegt 49% meer te zullen kopen op mobile als dat makkelijker zou zijn.

Brand building met purpose

Voordat je begint met adverteren moet je goed bedenken wat de boodschap van je bedrijf is. Een sterk brand is essentieel voor een succesvol verloop van sales. Het gebruiken van een ‘purpose’, oftewel een hoger doel, wordt in branding dan ook een steeds grotere trend. Vooral purposes met een sociale of duurzame insteek. Zo heeft Unilever bijvoorbeeld het doel om alleen nog maar producten met een purpose op de markt te zetten. En dat is niet voor niks: Brand building is één van de belangrijkste pijlers voor het laten groeien van je bedrijf. Zo maken bedrijven met een sterke brand 21% meer winst.

Een mooi voorbeeld van een brand met purpose is Dove. Dove gebruikt hun brand om vrouwen wereldwijd meer zelfvertrouwen te geven over hun lichaam. Zij zagen in dat dit gebrek aan zelfvertrouwen een groot probleem is en hebben hier slim op ingespeeld. Met groot succes: Vrouwen over de hele wereld herkenden zich in de boodschap die de advertenties van Dove uitdroegen, wat automatisch een band schiep tussen hen en de brand.

Ook Unilever speelt handig in op hot topics. Zo lanceerde de gigant onlangs het merk ‘Love, Beauty & Planet’. Love, Beauty & Planet heeft heel duidelijk een duurzame purpose: Het is vegan, cruelty-free, de flesjes zijn gemaakt van gerecycled plastic, de kokosolie is duurzaam gesourcete van lokale Fillipijnse boeren én het merk zegt geen CO2-voetafdruk na te willen laten. Duurzaamheid is momenteel een hot topic en wordt zo door ‘Love, Beauty & Planet’ ingezet om een sterk brand te creëren.

People don’t buy what you do. They buy why you do it. (- Simon Sinek)

Het is dus van groot belang dat je bedrijf een ziel heeft, iets waardoor de consument zich geïnspireerd voelt om jouw product of service aan te schaffen. Met een purpose til je je bedrijf en product naar een hoger niveau. Voor grotere bedrijven is dit misschien nog wel een grotere uitdaging dan voor kleine bedrijven. Consumenten hebben namelijk snel door of een bedrijf werkelijk toegewijd is aan haar purpose. Zij voelen vaak aan of een purpose oprecht nageleefd wordt of dat het alleen wordt ingezet voor de verkoop. Als we nog even terugdenken aan Love, Beauty & Planet bijvoorbeeld: Consumenten kunnen natuurlijk hun vraagtekens zetten bij de geloofwaardigheid van deze purpose. Unilever is verantwoordelijk voor het kappen van grote stukken regenwoud voor palmolie en heeft als bedrijf één van de grootste CO2 footprints ter wereld. Kleinere en startende bedrijven hebben nog niet zo’n sterk imago en wekken daardoor minder argwaan op.

Wanneer je stopt met investeren in je brand, zul je op de lange termijn een daling in sales zien. Kortstondige sales successen bouwen dus niet mee aan langdurige groei van je bedrijf. Hoe kan Facebook hieraan bijdragen? Als je alle digitale media onderverdeeld in online display, online video en Facebook, draagt Facebook het meeste bij aan brand favorability. Dit aandeel is namelijk 45%. Het is dus zeker verstandig Facebook in te zetten voor het creëren en behouden van een sterk brand!

Samen met ons fantaseren over dit onderwerp, of ben je benieuwd naar andere mogelijkheden van Facebook voor jouw bedrijf? Vinden we leuk. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op