Blog

Waardevolle learnings van ons bezoek aan de Facebook & LinkedIn HQ’s in Dublin 🙌

7
Feb
5
min. lezen
Geschreven door
Arjanne

Time flies when you’re having fun! Alweer een week geleden zaten we met ons team in Dublin. Dat we het hier gezellig hadden, spreekt natuurlijk voor zich. Maar wat we vooral graag met je willen delen zijn onze learnings tijdens de bezoeken aan Facebook en LinkedIn. Vol inspiratie, informatie en weetjes over de nieuwste technieken en ontwikkelingen vlogen we na drie volle dagen weer naar Amsterdam.

Let’s go LinkedIn

LinkedIn, hét platform om B2B te adverteren, is de laatste jaren enorm gegroeid. Met inmiddels 590 miljoen gebruikers, 30 miljoen bedrijfspagina’s en 20 miljoen vacatures kun je wel zeggen dat het social media platform hard aan de weg heeft getimmerd. Wij konden niet wachten om hier eens een kijkje in de keuken te nemen en om het geheim van de organisatie te ontdekken!

Wat kwamen we daar doen?

Al jarenlang zetten wij voor zakelijke doelgroepen campagnes op via LinkedIn. En waar vraag is in de markt, daar zijn wij! Dat er krapte is op de arbeidsmarkt, hoeven we jullie niet te vertellen. Vooral in specifieke branches (denk hierbij aan de zorg, ICT en horeca) zijn er meer banen dan werknemers. Een kennissessie bij LinkedIn over de laatste ins en outs op het gebied van recruitment marketing was daarom geen overbodige luxe.

Lang leve de funnel!

In het opzetten van campagne strategieën maakt ook LinkedIn gebruik van een funnel. Wanneer je top-of-mind wilt worden bij jouw (toekomstige) medewerkers, is het van belang dat je bekend wordt onder de doelgroep. Dit begint met Personalized Targeting van mensen die interessant kunnen zijn voor jouw organisatie. Met de juiste technieken kun je met LinkedIn Advertising heel specifiek doelgroepen bereiken en met goede content de aandacht trekken. Door te targeten op bijvoorbeeld functietitel, bedrijfsnaam, branche, regio, bedrijfsomvang, leeftijd, geslacht en LinkedIn groepen kun je écht zichtbaar zijn in relevante tijdlijnen.

Ben je recruiter? Dan biedt LinkedIn Talent Solutions hele interessante mogelijkheden om passende profielen te benaderen.

In de volgende stap van de funnel is het van belang dat je de doelgroep, die eerder met jouw organisatie in aanmerking is geweest, warm maakt door het communiceren van jouw Talent Brand. Oftewel, wat betekent het om als werknemer voor jouw organisatie te werken?

En dan ben je er bijna! De laatste stap die zal zorgen voor vele enthousiaste sollicitaties is bereikt. Je weet welke personen er in jouw pijplijn zitten, dus nu is het tijd om ze te benaderen. Dit kun je doen door het sturen van in-mails of door conversie gerelateerde advertenties in te zetten. Ben je recruiter? Dan biedt LinkedIn Talent Solutions hele interessante mogelijkheden om passende profielen te benaderen.

Facebook HQ

Na onze sessie bij LinkedIn, was het donderdagochtend tijd voor Facebook (lees: Facebook & Instagram). Wij werken rechtstreeks voor Facebook en hebben geregeld contact met onze vaste accountmanager. Meerdere keren per jaar worden er kennissessies georganiseerd voor partner agencies, waar wij graag aan deelnemen.

In tegenstelling tot deze algemenere sessies, was de training die wij vorige week volgde helemaal ingericht en afgestemd op ónze wensen en specifieke vragen. Heel waardevol dus! We begonnen de ochtend met wat relevante updates over beide platformen. Zo werd ons verteld dat men tegenwoordig niet langer dan 1,7 (!) seconden kijkt naar een post op mobile. Dit is met een perfect gecreëerd stukje content te rekken tot een slordige 3 seconden, maar niet langer.

Pak die aandacht!

Hoe maak ik dan zo’n perfect stukje content denk je nu misschien? Lucky you! Ook hier zijn wij over bijgepraat. Zo zijn de richtlijnen vanuit Facebook qua beeldformaten recentelijk aangepast. Voor timeline advertenties wordt nu aangeraden om de verhouding van 4:5 aan te houden. Voorheen was dit 16:9. Dit nieuwe formaat zorgt voor een vierkanter beeld, waardoor (vooral op mobile) een groter gedeelte van je scherm wordt benut. Dit zorgt voor minder ‘ruis’ in je scherm en dus meer aandacht voor je advertentie. Met deze aanpassing merk je dat er ook in timeline berichten steeds meer een verschuiving plaatsvindt richting de specs. van Instagram Stories.

The story on Stories

Instagram Stories zijn booming. Dit is natuurlijk geen nieuws voor ons (en ook niet voor jou als het goed is). Want Instagram Stories zijn de afgelopen jaren eigenlijk non-stop gegroeid. Wij nemen dit advertentieplatform dan ook graag mee in de campagnes die wij voeren. Wel is het belangrijk, dit werd ook tijdens deze sessie weer extra benadrukt, dat je je content creëert op basis van dit (verticale) platform. Hoe je dit aanpakt? We hebben de belangrijkste richtlijnen verzameld;

•       Pak de aandacht van je doelgroep in de eerste seconde

•       Maak gebruik van verticaal videobeeld (in 3 seconden video laat je veel meer zien dan in één stilstaand beeld)

•       Stories worden snel geconsumeerd, communiceer jouw product of dienst op een duidelijke manier

•       Laat je logo in de eerste seconden zien voor een goede Ad Recall (in welke mate jouw bericht wordt onthouden)

•       Wissel tekst en beeld met elkaar af en speel met de schermvullende ruimte die je hebt

•       Tot onze verbazing kijkt 60% van de mensen naar Stories mét geluid, maak hier dus gebruik van

•       Is geluid een essentieel element in je advertentie? Plaats dan een ‘sound on’ button

•       Test een ‘authentiek’ uitziende Story advertentie tegenover een meer commerciële versie om te zien waar jouw doelgroep meer interesse in toont

•       Het is mogelijk om tot drie beelden na elkaar te tonen in één advertentie, maak hier gebruik van om de aandacht van de kijker langer vast te houden

En last but not least: onze top 3 Dublin-insiders 🤫 (you’re welcome)

•       Verschillende soorten Guinness en andere Ierse speciaal biertjes proef je bij Against the Grain

•       De Irish Pub met beste livemuziek is zonder twijfel Bad Bobs Temple Bar

•       Mocht je het schoppen tot aan het Facebook of LinkedIn lunchbuffet? Pak wat je pakken kan en neem voor ons ook iets mee 🍽

Benieuwd hoe wij al deze verse kennis toe kunnen passen op jouw online marketing strategie? Neem vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op