Blog

Social recruitment: dé manier om talent aan te trekken!

16
Jan
5
min. lezen
Geschreven door
Arjanne

Weet je nog, de tijd waarin de keuze reuze was? Toen kandidaten jouw organisatie voornamelijk uit zichzelf benaderden en actief het internet afspeurden naar vacatures. Die tijd is inmiddels wel voorbij. Toch lijken veel organisaties zich van deze ontwikkelingen in recruitment niet helemaal bewust te zijn. Een vacature plaatsen op je eigen website of op een vacature zoekmachine levert wellicht reacties op, maar of deze goed aansluiten op de functie is nog maar de vraag.

Niet getreurd, passende kandidaten zijn er nog steeds! Het verschil met een aantal jaar geleden is dat ze anno 2019 graag door jou zelf gevonden willen worden. Dus waar kun je hiervoor beter zijn dan op de plek waar talenten jou verwachten: stralend op hun tijdlijn!

Maak social media onderdeel van jouw recruitment strategie

Onze tijdlijnen op social media worden steeds meer gepersonaliseerd. Zo krijgen we bijvoorbeeld advertenties te zien op basis van de plek waar we wonen, de functie die we uitoefenen, de interesses die we hebben of de groepen die we volgen. Inmiddels zijn we hier aardig op ingesteld en komen we op deze manier terecht bij die ene webshop die onze interesse heeft getrokken, die boeiende cursus of bij een app die een aanvulling is op onze smartphone. De zoektocht naar een nieuwe baan begint op precies dezelfde manier. Social recruitment gaat jou daarom helpen in het vinden van de juiste match.

Wees zichtbaar, met jóuw verhaal

Ga naar buiten, laat jezelf zien! Want jouw organisatie heeft een ander verhaal te vertellen dan de concurrent, toch? Je bent anders en uniek en precies om die reden willen jouw (toekomstige) medewerkers bij je werken. Door op regelmatige basis zichtbaar te zijn bij specifieke doelgroep(en) zorg je ervoor dat je ‘top-of-mind’ wordt bij de actief en latent werk zoekenden.

Investeer dus in jouw employer brand en pluk er de vruchten van!

Employer branding gaat over het werkgeversmerk van jouw organisatie. Anders dan bij je corporate of customer brand, draait het hierbij om jouw unieke werkgeversverhaal. Door middel van social media advertising kun je jouw (toekomstige) medewerkers precies vertellen wat werken bij jouw organisatie betekent en geef je antwoord op de vraag ‘what’s in it for me?’. Je merkt het al, om de juiste talenten aan je te kunnen binden draait social recruitment om een ding: de kandidaat.

Leuk, maar hoe ziet dat er dan uit?

Facebook, Instagram en LinkedIn zijn dé uitgelezen kanalen wanneer het gaat om social recruitment. Bij Facebook en LinkedIn maken we gebruik van statische advertenties, GIFjes en video’s om jouw employer brand en vacatures onder de aandacht te brengen op de tijdlijn van de doelgroep. Ook Instagram Stories zijn uitermate geschikt voor jouw arbeidsmarktcommunicatie. Alle genoemde advertentiemogelijkheden bevatten doorklikken die de kandidaten naar jouw vacature of werken-bij pagina brengen.

Voorbeeld van een vacature post op LinkedIn

Wat zijn de voordelen van social recruitment voor jou?

Jij zoekt talenten die bij jouw organisatie passen. Zo zoeken die talenten ook naar organisaties met een employer brand dat persoonlijk bij hun past. Door je vacatures en jouw werkgeversverhaal via social advertising aan te bieden, kun je middels doelgroep targeting bij de specifieke doelgroep zichtbaar zijn. Zo zorg je ervoor dat je meer relevante sollicitaties ontvangt en minder bezig bent met het afwijzen van kandidaten.

Ben je benieuwd hoe social recruitment een verlengde kan zijn van jouw recruitment strategie? Wil je een losse vacature onder de aandacht brengen of ben je geïnteresseerd in een langere termijn oplossing? Met ons specialisme in recruitment weten we goed hoe je dit kunt doen.

Neem vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op