Blog

Social Media in Coronatijd? 🦠 3 Tips voor jouw organisatie

6
Apr
9
min. lezen
Geschreven door
Victoria

De 'social distancing' die het coronavirus met zich meebrengt heeft grote impact op ons dagelijks leven en contacten. Gelukkig kunnen we nog steeds sociaal interacteren in de digitale wereld. En dat doen we massaal, met name op social media.

Social Distancing? Niet op Social Media!

Dankzij het coronavirus zit iedereen plots dagenlang aan huis gekluisterd. Wie had dat een paar weken geleden gedacht? De meeste mensen werken vanuit huis en zelfs kinderen moeten zich dagenlang zelf vermaken. Geen ideale situatie uiteraard. Zo brengt de ‘social distancing’ die ons wordt geadviseerd vanuit de overheid veel economische schade en verveling met zich mee. Gelukkig is deze ‘social distancing’ slechts fysiek.

Want wat ons zonder fysiek contact nog steeds met elkaar verbindt is social media. Meer dan ooit zelfs. De digitale platformen zijn nu dé plek waar mensen samenkomen. Een like hier, een comment daar... En een Instagram Story van je geïsoleerde leven wordt een stuk levendiger als je vrienden erop reageren!

Juist in tijden van crisis kijken mensen continu op social media. In Nederland zijn er zo’n 10 miljoen mensen dagelijks actief op Facebook en Instagram en spendeert men gemiddeld zo’n 45 minuten tot 2 uur per dag op één van de kanalen. Met de opgelegde quarantaine ligt deze tijd nog veel hoger! Krachtige kanalen dus om je klant of burger effectief te bereiken.

Social Media Strategie in Coronatijd

Voor veel bedrijven en organisaties is het met deze coronacrisis snel schakelen. De consument heeft momenteel andere prioriteiten dan normaal gesproken en veel bedrijven zien hun verkoopcijfers van de één op de andere dag drastisch dalen. Gemeentes moeten grotendeels hun communicatie naar de burgers aanpassen. Momenteel draait bijna alles om het coronavirus. Het kan verkeerd overkomen op jouw klanten of burgers als je jouw geplande social media-posts niet aanpast en hier niet over communiceert.

Als organisatie moet je dus goed nadenken over hoe je je social media-strategie gaat aanpassen aan deze actuele situatie. Maar hoe doe je dat? We geven je hieronder tips hoe je juist nu effectief en met relevante content jouw doelgroep kunt bereiken.

1) Informeren

Het informeren van jouw doelgroep is key in deze tijden van crisis. Dit kan op allerlei manieren, afhankelijk van jouw organisatie. Voor gemeentes betekent dit bijvoorbeeld dat zij maatregelen kunnen communiceren naar hun burgers.

Dit kan in verschillende aantrekkelijke formats. Zo kun je bijvoorbeeld video-advertenties inzetten waarin de burgemeester of woordvoerders aan het woord zijn om te informeren. Ook kun je doorclick-advertenties met tips plaatsen. Deze kunnen bestaan uit één afbeelding die met een doorclick naar een landingspagina leiden waar deze informatie op staat:

Of meerdere afbeeldingen in een carrousel format, eveneens met doorclick naar een landingspagina:

Ook bedrijven kunnen hun klanten op social media goed informeren over de veranderende situatie. Heb je bijvoorbeeld een yogaschool die door de maatregelen dicht moet? Informeer je leerlingen via social media over de sluiting en de eventuele gevolgen voor hun abonnement.

HEMA en KLM informeren hun klanten op de volgende manier:

Restaurants die door het moeten sluiten van hun zaak adverteren met het thuisbezorgen van maaltijden:

Een andere mooie contentvorm die uitermate geschikt is om je doelgroep te informeren, is een Facebook Instant Experience. Hierin kun je veel informatie kwijt, denk aan de nieuwe maatregelen die je organisatie nu moet doorvoeren met het coronavirus. Andere mooie bijkomstigheid is dat deze contentvorm gemiddeld langer de aandacht trekt dan een standaard social media-post. Een voorbeeld:

Wil je vooral jongeren bereiken? Zet dan Instagram in! Met name Instagram Stories zijn effectief. Met een ‘swipe up’ kun je met Instagram Stories naar een landingspagina leiden. Je kunt één of meerdere video's of afbeeldingen laten zien in de Stories. Hieronder een voorbeeld van video-carrousel in Instagram Stories die wij voor Gemeente Amsterdam maakten. Deze Stories maken jongeren op een speelse manier bewust van de geadviseerde 1,5 meter afstand tijdens het coronavirus.

Klik op de afbeelding om de video af te spelen:

2) Inhaken

De volgende tip is het delen van posts op jouw social media-kanalen die inhaken op de huidige situatie, in dit geval het coronavirus. Wat deze situatie doet, is ons met elkaar verbinden. We zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje en dat schept een band! En door iets te posten waar je doelgroep zich in herkent creëer je een sterkere band met ze.

Om terug te gaan naar het voorbeeld van de yogaschool: Deel je kennis voor een yogasessie thuis die inhaakt op de situatie. Bijvoorbeeld deze yogaschool die oefeningen deelt om je longen in vorm te houden. Dit doen zij in een het format van een carrousel op Facebook:

Dit is ook hét perfecte moment om iets weg te geven, een incentive noemen we dat. We blijven even bij het voorbeeld van de yogaschool. We doelen hier niet op het weggeven van een gratis abonnement maar denk bijvoorbeeld aan een yogales die je bestaande en eventueel toekomstige leerlingen online kunnen streamen. Door zo’n actie blijf je zichtbaar voor bestaande klanten, plus eventueel toekomstige klanten.

Iets weggeven is één van de principes van Cialdini: Mensen zijn geneigd loyaal te zijn aan een organisatie die ze (gratis) iets geeft. Als je nu iets weggeeft, vergroot je de loyaliteit van je doelgroep naar jouw merk toe. Dit zorgt ervoor dat de mensen die gebruik maken van je incentive op een later moment waarschijnlijk iets voor jou willen doen. Zoals in het geval van de yogaschool klant blijven of een nieuw abonnement afsluiten.

Wees dus creatief met het aanbieden van je diensten en deel dit op je social media-platformen! Dit is momenteel zeer waardevol voor de zichtbaarheid en het bestaansrecht van je organisatie.

Overigens kun je met inhaken op de situatie ook de plank compleet misslaan. Wees voorzichtig met je tone of voice! Deze grap van Kakhiel is een typisch geval van ‘too soon’. Zoals je in de reacties kunt lezen vinden mensen de grap ongepast en wordt de pagina zelfs ontvolgd. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt bereiken met je social media-post.

3) Entertainen

Je hoeft het natuurlijk niet alleen maar over corona te hebben. Zo kun je juist content delen die de verveling tegengaat en afleiding biedt van de situatie. Mooie contentvormen hiervoor zijn bijvoorbeeld video’s of een quiz. Met deze contentvormen is je doelgroep lang bezig met jouw merk. Normaliter besteden mensen niet meer dan een paar seconden aan een social media-post, maar met een quiz zijn mensen al gauw anderhalve minuut bezig! Bij deze een voorbeeld van een vraag uit een quiz die we maakten voor Gemeente Amsterdam:

Content om verveling tegen te gaan hoeft dus niet per se over de huidige situatie te gaan. Je kunt zelfs mooie oude content recyclen hiervoor. Heb je nog een mooie video liggen die je een tijd geleden hebt gepost? Deel het nu opnieuw! Grote kans dat veel mensen deze in drukke tijden niet eens gezien hebben.

Bovendien zijn contentvormen zoals video of quiz uitermate geschikt om in te zetten in de awareness fase, de eerste fase van de marketingfunnel. Deze awareness fase is bedoeld om de merkbekendheid van jouw merk te vergroten. Hiermee warm je je doelgroepen op in de tijd van de pandemie, om vervolgens als deze voorbij is over te gaan in de volgende doelstellingen, zoals de conversie fase.

Blijf zichtbaar

Juist in deze coronatijd is het van belang online zichtbaar te blijven. Mensen spenderen meer tijd dan ooit op alle social kanalen, dus zorg dat jouw organisatie daar aanwezig is. Gebruik bovenstaande tips om jouw online presence staande te houden. Zo blijft jouw organisatie 'on top of mind' bij jouw doelgroep, en krijgen zij geen kans jou te vergeten. Niet tijdens de coronacrisis, maar ook zeker niet als deze voorbij is!

Wil jij met jouw organisatie of bedrijf je social media-strategie aanpassen aan het coronavirus? Of heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op! Of check onze landingspagina om te zien wat wij voor jou kunnen betekenen.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op