Blog

Respondenten werven anno 2019. Social advertising is dé oplossing!

12
Feb
4
min. lezen
Geschreven door
Maikel

Stel: je wilt meningen of andere data verzamelen onder 18-40 jarigen in een specifieke regio. Hoe pak je dit aan op een efficiënte manier? De tijd van langs de deuren gaan of huis-aan-huis brieven versturen is inmiddels wel geweest. Maar is er een manier die het verzamelen van respondenten verzamelen makkelijker, sneller en beter maakt? Jazeker! Facebook is het ideale platform om je doelgroep te bereiken en om ze mee te laten doen aan jouw enquêtes.

Waarom Facebook advertising hiervoor zo geschikt is, is eigenlijk heel simpel: middels sterke targeting technieken kun je jouw doelgroep zó gericht benaderen dat de advertenties speciaal voor iedereen persoonlijk gemaakt lijken te zijn.

Het regent respondenten

Klinkt als muziek in je oren? Zorg dan dat jouw advertentie eruit springt in de tijdlijn van je doelgroep. Door je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken en hierbij een persoonlijke creative te gebruiken, kun je echt de aandacht trekken. Doe je bijvoorbeeld onderzoek in het centrum van Amsterdam onder 40-plussers? Richt dan je doelgroep op Facebook in op basis van postcode targeting en gebruik de wijknaam of het desbetreffende postcodegebied in je advertentietekst. Vermeld nog een USP in je copy, of maak eventueel gebruik van de incentive en men zal zich gegarandeerd aangesproken voelen door jouw creative.

“Woon je in de Jordaan en wil je bijdragen aan het duurzamer maken van jouw buurt? Wij zijn erg benieuwd naar jouw mening”

Gebruik je hierbij aansluitend nog een leuke foto van de buurt zelf, dan voelt je doelgroep zich nog meer persoonlijk aangesproken. Kijk er niet gek van op dat het straks ingevulde enquêtes regent.

En Instagram dan?

Bestaat je doelgroep uit jongeren? Dan is Instagram vaak het beste platform om je enquête op te promoten. Belangrijk is ook hier, om met de creatieve en aantrekkelijke copy de aandacht te trekken. Een Instagram Story werkt hier vaak goed bij. En voor wat hoort wat natuurlijk, denk daarom ook na over een beloning die mensen krijgen na het invullen van jouw enquête. Wanneer je dit duidelijk communiceert in je advertentie is succes gegarandeerd! Zie hieronder enkele voorbeeld advertenties die wij hebben ingezet voor een campagne om jongeren een enquête in te laten vullen.

Is dit alles meetbaar?

Zeker! Uit het Facebook dashboard kun je alle denkbare cijfers halen: van bereik, tot weergaven, click-through rates en doelgroep statistieken. Door deze cijfers goed te interpreteren kun je jouw campagne tussentijds monitoren en bijsturen waar nodig. Test altijd met een paar verschillende advertenties, zodat je gedurende je campagne de focus kan leggen op de meest succesvolle ads.

Ook is het mogelijk om mensen uit te sluiten die de enquête wel hebben voltooid. Zo voorkom je irritatie bij de doelgroep.

Een nóg betere tool voor het optimaliseren van je campagne is het gebruik van een Facebook-pixel. Dankzij de pixel kun je jouw advertenties opnieuw vertonen aan mensen die begonnen zijn aan het invullen van de vragenlijst maar deze niet hebben afgerond. Ook is het mogelijk om mensen uit te sluiten die de enquête wel hebben voltooid. Zo voorkom je irritatie bij de doelgroep.

Ook meet je met de pixel hoeveel mensen de vragenlijst hebben ingevuld. Met deze gegevens kan het algoritme van Facebook nóg beter bepalen welke mensen de advertenties te zien krijgen waarmee de conversieratio optimaal zal zijn. 👌

Best practices

Voor verschillende gemeenten en (semi)overheidsorganisaties hebben wij online onderzoeken gepromoot via Facebook en daarmee tienduizenden respondenten gegenereerd. Van buurtenquêtes in Amsterdam tot het onderzoeken van de meningen van bewoners in Utrecht omtrent autovrije zones en het verzamelen van respondenten in België voor het testen van een nieuwe IQ-test. Via deze link kun je de specifieke case bekijken over de buurtenquêtes in Amsterdam.

Wil jij aan de hand van enquêtes meer te weten komen over je doelgroep via social media? Wij schieten graag te hulp! Neem vrijblijvend contact voor ons op, of kom eens een kop koffie bij ons drinken. Dan kijken we samen wat we voor je kunnen doen.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op