Blog

OnBrand'18 - De kracht van storytelling

6
Nov
2
min. lezen
Geschreven door
Julia

Op welke manieren kun je als merk of bedrijf meegroeien in de wereld van échte verhalen en krachtige USP’s? Hoe bouw je aan een doelgroep die zich het liefst met jouw merk identificeert? Dit en veel meer kwam aan bod bij OnBrand'18. Wij deden er inspiratie op en delen dit graag met jou 👇🏼

OnBrand is één een van de grootste events in Europa als het gaat om online marketing en branding. Succesvolle experts uit de industrie praten je bij over de laatste marketingtrends en nieuwste ontwikkelingen. Maar ook op gebied van duurzaamheid en social inclusion worden veel nieuwe inzichten gegeven. Zo deelde onder andere National Geographic, Toms en Refinery29 hun visie over het succesvol neerzetten en onderhouden van hun sterk merkverhaal.

Storytelling 2.0

Emanuele Madeddu maakt de vergelijking tussen National Geographic's allereerste fotopublicatie en de huidige content strategieën. Tegenwoordig gaan fotografen en videomakers als ambassadeurs op pad om eigen content te schieten en dit direct te delen via alle National Geographic platforms, vanuit zoveel mogelijk verschillende plaatsen op de wereld. Zij zijn de ambassadeurs van het merk en de kijker reist mee.

Emanuele Madeddu - National Geographic

Lisa Hogg vertelt hoe TOMS het merkverhaal juist dichter bij huis heeft gebracht. Na doelgroep onderzoek bleek dat er veel meer connectie is zou zijn met het steunen van lokale projecten. Dus gingen zij (naast de succesvolle ‘One for One’ projecten in derdewereldlanden) een samenwerking aan met een organisatie die dakloze jongeren steunt in de VS. Een voorbeeld van het blijven doorgroeien in je storytelling, maar vasthouden aan de visie van je merk.

"Brands need culture, culture no longer needs brands"

Tips uit de agency wereld

Ook waren dit jaar weer veel internationale agencies vertegenwoordigd. Tijdens deze talks wordt dieper ingegaan op specifieke onderwerpen. Zo vertelde Alain Sylvain (SylvainLabs) in ‘The Savagery of Pop Culture’, over de invloed van popcultuur op het huidige social tijdperk. Savage omdat er in vergelijking met 20 jaar geleden nu "infinate splinters of culture" zijn. En culture heb je nodig als merk. Consumenten zoeken een merk met een visie, een merk dat ergens voor staat. Er is niet langer één cultuurstroming waarop je kunt meeliften, je moet je inspiratiebronnen en samenwerkingen zorgvuldig kiezen. ‘Brands need culture, culture no longer needs brands.'

Boiler Room en WE ARE Pi hadden het over een compleet nieuw tijdperk van social content, waarin het niet langer gaat om snel en veel laten zien, maar juist om sterke inhoud en relevantie. ‘We leven in het tijdperk van Fake News’, maak van jouw verhaal dus geen reclame-uiting maar focus op een oprecht en authentiek verhaal. ‘Make them believe it’s relevant for them.’

Boiler Room & WE ARE Pi

Waardevolle take-aways van OnBrand’18

Op een event als OnBrand wordt natuurlijk ontzettend veel informatie gegeven. Van succesverhalen tot concrete content tips. Maar wat zijn nu de belangrijkste take-aways? Wij zetten ze voor je op een rij.

1.        Build culture around your product – Iedereen wil ergens voor staan. Er is te veelaanbod om een ‘hol’ merk te verkiezen boven een merk meteen sterke culture. Weet waar jouw doelgroep zich mee bezig houdt en draag dit uit in je merk, bedrijf, product of dienst. Bouw aan je eigen merkcultuur en maak hierin bewuste keuzes. ‘Stand for Something.’

2.        Weet wie je doelgroep is – test, vraag wat ze willen zien. Je doelgroep is je fanbase, het zijn je merkambassadeurs. Weet waar ze zich mee bezig houden, benader ze persoonlijk en wees toegankelijk.

3.        Bouw aan een community – Een beetje een combinatie van de twee voorgaande punten. Ineen tijd waarin we soms uit elkaar lijken te groeien in onze eigen social media bubbels, snakken mensen naar het ‘community gevoel’. Laat ze dit vinden bij jouw merk. Dit bereik je dooreen krachtig merkverhaal waarmee fans zich graag identificeren. Of praktischer, bied een platform waar men zijn of haar mening kan delen.

4.        Herkenbaarheid creëren – Een herkenbare beeldtaal is essentieel. Op welk platform dan ook. Kristin Cardwell van Refinery29 gaf aan dat de doelgroep een post binnen één oogopslag kan herkennen. Dat is wat je wil.

5.        Blijf jezelf uitdagen – zoals National Geographic en TOMS beide vertelden; blijf bij de kern van je merkverhaal, maar laat je storytelling doorgroeien.

Wil je meer weten over branding en ben je benieuwd hoe je dit het beste kunt vertalen naar jouw merk of bedrijf? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een adviesgesprek.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op