Trends

Mobile first, desktop second!

3
Aug
3
min. lezen
Geschreven door

America First is een uitspraak die de hele wereld overging. Arjan Lubach haakte hier goed op in door een filmpje voor de Amerikaanse president te maken met daarin The Netherlands Second. Wees niet bang, dit blog gaat niet over de Amerikaanse verkiezingen, maar over mobile first. Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling op dit moment.

America First is een uitspraak die de hele wereld overging. Arjan Lubach haakte hier goed op in door een filmpje voor de Amerikaanse president te maken met daarin The Netherlands Second. Wees niet bang, dit blog gaat niet over de Amerikaanse verkiezingen, maar over mobile first. Misschien wel de belangrijkste ontwikkeling op dit moment.

Mobiele revolutie

Het is geen nieuws: het aantal mobiele gebruikers neemt sterk toe. Wereldwijd zijn er meer mobiele telefoons dan mensen en een Nederlander gebruikt gemiddeld drie devices per dag. We bezoeken steeds vaker websites via onze mobiele telefoon in plaats van via de dekstop, maar beseffen we dat wel? Ondanks dat veel grote webshops en grote (media)bedrijven beschikken over een kwalitatief goede website, gaat deze vlieger nog lang niet op voor alle bedrijven. Hoog tijd dat daar verandering in komt, want hierdoor loop je inkomsten, bezoekers en advertentie-opbrengsten mis. Zeker als je je bedenkt dat er dagelijks meer advertenties op mobiele telefoons worden vertoond, dan op desktops.  

Tijd voor verandering

Toch zie je dat veel bedrijven zich maar mondjesmaat realiseren dat het tijd is voor verandering. Ga zelf maar eens op onderzoek in je Google Analytics; je zult verbaasd zijn over het aantal bezoekers dat je website via een mobiele telefoon bezoekt. Het is tijd voor actie. Kies voor een mobile friendly website en niet voor een responsive website, want dat levert niet dezelfde resultaten op. Google kondigde in 2011 al aan dat bedrijven die beschikken over een mobile friendly website hoger in Google komen, waardoor je eenvoudig een voorsprong kunt maken op je concurrent. Ondertussen zijn we een aantal jaren verder en het klopt: mobile friendly websites presteren beter in Google. Optimaliseer je website voor een nog betere gebruikerservaring en laat hem ook testen door verschillende doelgroepen. Snelheid vraagt ook aandacht, net als de (visuele) content en het ontwerp van de website.

Een voorbeeld van een campagne waarin je duidelijk kunt zien dat het grootste deel bestaat uit mobiele gebruikers.

Wat voor een website je ook hebt; websites die nog niet mobile friendly zijn, vergen directe prioriteit. Bedrijven die nu nog niet in de gaten hebben dat het mobile first is, moeten snel tot actie overkomen voordat ze de boot missen.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op