Blog

Maak je merkverhaal visueel met Facebook Canvas

19
Oct
3
min. lezen
Geschreven door
Julia

Facebook Canvas is een nog relatief weinig voorkomende manier van adverteren, maar bestaat al sinds begin 2016. Wat is Facebook Canvas ook alweer? Hoe maak je een goede en hoe kan het toch dat we ze alleen voorbij zien komen bij de grotere bedrijven?

Wat is Canvas nu precies?

Met Facebook Canvas kun je simpel gezegd een digitaal magazine maken van (een onderdeel van) je bedrijf. Een combinatie van tekst, beeld en video met snelle doorclick links naar je dienstof product, maakt de Canvas uniek. Canvas is full-on storytelling. Perfect inzetbaar als onderdeel van je social media advertising campagne.

Hoe werkt het?

Je maakt een Canvas in de Facebook Business Manager. Via 'Publicatietools' ga je naar 'Instant Experience (canvas)'. Via de simpele rondleiding krijg je in enkele stappen uitleg over hoe je een canvas samenstelt.

Wat kan je kwijt in je Canvas?

Header - goed voor bijvoorbeeld een logo bovenaan je Canvas.

Foto’s in elk gewenste formaat (of aflopend zodat je je scherm kantelt om het complete beeld te zien).

Carrousels - Je upload meerdere beelden waar je doorheen bladert, met mogelijkheid tot door linken. Het eerste beeld bepaalt het formaat van de rest.

Video’s - meerdere formaten mogelijk, video’s spelen automatisch zonder geluid af.

Buttons met doorklik link.

Tekstvelden met de keuze uit zo’n 10 verschillende lettertypes. - Zit je gewenste font er niet bij? Voor de designers onder ons, kun je zelf een tekstvlak opmaken en deze als foto uploaden. Maak deze op met een breedte van 882 pixels en sla je beeld op in PNG.

Alle bovenstaande onderdelen zijn in elke gewenste kleur te veranderen, waardoor je met een paar simpele aanpassingen de complete branding van je merk of bedrijf kunt doorvoeren.

Voor-en nadelen (t.o.v. andere features)

Een groot voordeel van deze feature is, dat het supersnel werkt. Je blijft binnen Facebook. De minste hapering of die ene seconde extra laadtijd kan funest zijn voor je advertentie. Je hebt namelijk grote kans dat de doelgroep afhaakt. Canvas tackelt deze hindernissen. Gebruikers blijven tot wel 35 seconden in een Canvas. Bij veel foto- en videoadvertenties is dit slechts 2 á 3 seconden. Daarnaast is de online omgeving van Canvas compleet in lijn te brengen met de branding van jouw merk of bedrijf. Dit maakt het herkenbaar en (als je design goed is) prettig om naar te kijken.

Gebruikers blijven tot wel 35 seconden in een Canvas. Bij veel foto- en videoadvertenties is dit slechts 2 á 3 seconden.

Daarbij komen we gelijk bij een klein minpuntje, want je maakt niet zomaar een Canvas. Je design skills (lees: oog voor detail, geduld en grafische kennis) moeten enigszins on-point zijn. Daarnaast word je Canvas natuurlijk des te beter wanneer je hem opmaakt met kwalitatieve beelden en sterke video’s. Zie het als een perfect middel om je content te ‘hosten’ en focus dus eerst op de kwaliteit van de beelden en copy die je wil laten zien.

Hoe kun jij dit inzetten voor jouw bedrijf?

Ben jij benieuwd of Canvas een mooie toegevoegde waarde is in jouw campagne? Of wil je het designen uit handen geven? Wij hebben ondertussen tientallen Canvassen gemaakt en weten goed hoe je dit optimaal inzet.

We helpen je hier graag bij. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op