Blog

Lead generatie: effectief prospects binnenhalen

16
Jan
4
min. lezen
Geschreven door

Lead generatie is een marketingterm die je steeds vaker voorbij ziet komen, maar wat houdt het in? In dit blog geven we daar antwoord op, want het is een eenvoudige manier om snel prospects binnen te halen.

Lead generatie is simpel gezegd het binnenharken van mogelijke klanten door middel van het delen van informatie. Om te zorgen voor het beste resultaat moeten sales en marketing goed met elkaar samenwerken, maar voordat je begint moet je goed bedenken welke mensen je wilt bereiken. Wie is je doelgroep en wat is hun customer journey? Op die manier kun je je helemaal toespitsen tot die doelgroep die je wilt bereiken en is de kans van slagen groter.

Lead generatie in verschillende vormen

Leads kun je op verschillende manier genereren. Heb je een whitepaper geschreven over de trends op het gebied van online marketing, maar is het whitepaper niet openbaar en moet je je gegevens achterlaten om het te lezen? Dan ontvang je als bedrijf informatie van diegene die het whitepaper wil lezen en heb je dus in principe een lead binnen. Mensen die hun gegevens achterlaten hebben een bepaalde behoefte aan informatie die ze graag willen vervullen. Neem het voorbeeld van het whitepaper. Diegene is misschien nieuwsgierig naar de mogelijkheden binnen online marketing en gaat zich oriënteren welke dienst hij wellicht zou willen afnemen. Nadat het bedrijf de gegevens van de lead heeft ontvangen, kan die opgevolgd worden en leidt het misschien wel tot een nieuwe klant.

Via Facebook lead advertenties kun je ook op diverse manieren leads binnenhalen. Je kunt mensen aansporen een brochure te downloaden, een informatiepakket aan te vragen of zich bijvoorbeeld ergens voor te registeren. De mogelijkheden zijn eindeloos, waardoor er altijd wel een geschikte manier is om leads binnen te halen.

Zo maak je een Facebook lead advertenties

Stap 1: Ga naar de advertentiebeheer en maak een lead generatie advertentie aan
Stap 2: Stel alle informatie in

Kies de juiste Facebookpagina, doelgroep, budget, plaatsing (kies je bijvoorbeeld voor alleen mobiele apparaten) en bepaal de doorlooptijd

Stap 3: Maak een nieuw lead formulier aan
Stap 4: Geef het nieuwe lead formulier de naam van de campagne en laat de taal open staan

Stel dat je Nederlands als taal instelt, sluit je alle mensen uit die Facebook in het Engels hebben staan en dat wil je niet.

Stap 5: Kies welke informatie je wilt ontvangen en vul het formulier in

Welke informatie wil je van de lead ontvangen? Heb je genoeg aan alleen een naam en een e-mail adres of heb je bijvoorbeeld ook een telefoonnummer of woonplaats nodig?

Stap 6: Voeg een link naar je website toe

Naar welke website moeten de leads doorgestuurd worden?

Stap 7: Kies welke call-to-action knop je wilt gebruiken

Wat is het doel van het lead formulier? Ontvangen leads meer informatie, kunnen ze zich registreren of bijvoorbeeld iets downloaden?

Stap 8: Controleer je advertentie
Stap 9: Maak de koppeling met een e-mail marketing programma (bijvoorbeeld Aweber of Driftrock) om een overzicht van de leads te ontvangen
Stap 11: Zorg dat Facebook en het e-mail marketing programma met elkaar kunnen praten

Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om een koppeling te maken. Dit kan bijvoorbeeld met het e-mail marketing programma Zapier.

Stap 12: Test de campagne

Werkt alles goed, zitten er geen fouten in en ontvangt de lead een mail?

Stap 13: Laat de campagne zien aan de klant en pas hem na eventuele feedback aan.
Stap 14: Is de advertentie akkoord? Zet hem live!
Stap 15: Houd de resultaten goed in de gaten en optimaliseer de lead advertentie voor een beter resultaat.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het genereren van leads via Facebook of misschien wel LinkedIn? Laat het ons weten en stuur een bericht. We helpen je graag!

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op