Koude vs. warme doelgroepen: waar moet je op letten?

Koude vs. warme doelgroepen: waar moet je op letten?

Geert

Geert

February 8, 2022

In de marketingwereld zie je de benamingen vaak voorbij komen: koude en warme doelgroepen. Maar wat zeggen ze eigenlijk? Hebben bepaalde doelgroepen écht een hogere temperatuur?

Nou, nee; koude en warme doelgroepen gaan over de mate waarin een doelgroep al bekend is met jouw merk of organisatie. Hieronder lees je hoe je onderscheid maakt tussen verschillende doelgroepen en in welke fase van de klantreis je je tot welke doelgroepen moet richten.

Het grootste verschil tussen koude en warme doelgroepen is of gesegmenteerde doelgroepen al bekend zijn met je merk of product. Een koude doelgroep is nog niet bekend met wie je bent, terwijl een warme doelgroep je merk al één keer of vaker gezien heeft. Er bestaan verschillende maten van koelte en warmte van eendoelgroep:

  • IJskoud – deze doelgroep heeft nog nooit van jouw merk of organisatie gehoord
  • Koud – een doelgroep die wellicht al eens van je gehoord, maar niet bekend is met wat je doet of waar je voor staat
  • Koel – deze doelgroep kent je, maar heeft nog geen actie ondernomen
  • Warm – de doelgroep kent je goed kent en overweegt actie te ondernemen
  • Warmer – deze doelgroep heeft recent interesse getoond in jouw merk of organisatie
  • Heet – de doelgroep die jou het beste kent, graag up-to-date blijft en regelmatig interacteert of koopt

 

De marketing funnel en verschillende doelgroepen

Je bent er waarschijnlijk al bekend mee: de marketing funnel - een diagram die de verschillende fases van de klantreis laat zien. Deze klantreis wordt vaak in drie fases verdeeld en die fases zijn te verbinden aan de temperatuurvan de doelgroep.

De drie fases van de marketing funnel.

  • Awareness: In deze fase probeer je de doelgroep bewust of aware te maken van je merk. De doelgroepen die we hier willen bereiken vallen in het koude deel van spectrum. Een merkvideo is een goed middel om in deze fase in te zetten, en advertentiekanalen die goed aansluiten bij die fase zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube en Google Display.
  • Consideration: In deze fase is de doelgroep al bekend met je merk en overweegt die om iets te kopen. Door deze warme doelgroep te bereiken met de juiste content, kun je mensen over de streep trekken om iets te kopen. Dit soort content kan bijvoorbeeld opgebouwd zijn uit USP's of testimonials. Kanalen die goed aansluiten bij de consideration-fase zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Search.
  • Conversion: In de laatste fase van de klantreis is de doelgroep erg warm. Heet zelfs. Deze doelgroep kent je merk goed en heeft vaak nog maar een laatste prikkel nodig om over te gaan tot conversie. Enkele voorbeelden van het type incentive dat je kunt gebruiken zijn het weggeven van een 'gratis proefmaand', '20% korting' of '2 voor de prijs van 1'-acties. Wat ook goed werkt is het toevoegen van urgentie aan je call-to-action. Denk aan: "Alleen dit weekend 20% korting!". Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Display (remarketing) zijn geschikte kanalen voor deze fasevan de marketing funnel.

 

Matcht je content met de temperatuur van je doelgroep?

Ook hier geldt: content is king. Content die aansluit bij de temperatuur van je doelgroep is hét belangrijkste element van een geslaagde campagne. En de communicatie met je doelgroep hangt voor een groot deel van de temperatuur van die doelgroep. Zo communiceer je met een koude doelgroep niet "nu een gratis proefmaand!", want deze mensen hebben doorgaans dus geen idee waar het over gaat. Aan de andere kant laat je een hete doelgroep geen merkvideo zien, want het merk kennen ze al goed. Hieronder geven we per doelgroep een paar praktische voorbeelden van toepasselijke content die je kunt overwegen.

 

Koude doelgroepen - een goede merkvideo werkt

Fotografie kan je een eind op weg helpen om mensen bekend te maken met je merk, maar bewegend beeld is nog een stuk effectiever. Door een brandvideo in te zetten krijgt de koude doelgroep een goed beeld van je merk, wat je doet en waar je voor staat. Het is daarbij wel belangrijk dat je je merkidentiteit goed laat terugkomen in de in de beelden en het script. Kortom: waarom doe je wat je doet, waar staat je merk voor en wat zijn belangrijke aspecten hiervan?

Equal Yoga, een bekende yogastudio in Amsterdam, heeft in 2020 haar deuren in Rotterdam geopend. In Rotterdam was Equal Yoga nog onbekend en om daar verandering in te brengen hebben we een merkvideo gemaakt en die via verschillende kanalen gepromoot. Binnen no-time was de video meer dan 50.000 keer bekeken en waren er honderden proeflessen geboekt.

 

Warme doelgroepen - zet in op carrousel-advertenties

De warme(re) doelgroepen kennen je merk al, maar weten nog niet precies wat nou de voordelen van je merk zijn ten opzichte van de concurrentie. Om twijfel weg te nemen geven we ze daarom meer informatie over het product.

Wij zijn groot fan van carrousel advertenties. Dit is een advertentie waarbij je door middel van 'kaarten' verschillende onderdelen van je merk of het product kunt laten zien. Voor Shakeplus hebben we dit format gebruikt om de verschillende smaken van de shakes uit te lichten.

Hete doelgroepen – korting, korting, korting

De hete doelgroep kent je product en weet wat de voordelen zijn, maar is echter nog niet overgegaan tot aankoop. Deze doelgroep heeft vaak nog maar een laatste incentive nodig om het product te kopen. Die prikkel kan bestaan uit allerlei verschillende dingen. Denk aan een gratis sample, een (tijdelijke) kortingsactie of gratis verzending.

Zo hebben we voor Equal Yoga gebruik gemaakt van een intro-offer: een speciale aanbieding voor nieuwe leden. Deze aanbieding hebben we via Facebook en Instagram verspreid aan de warmste doelgroepen. Op die manier hebben we veel mensen over de streep getrokken om een Equal Yoga lesje uit te proberen.

Tot slot

Niet alle marketeers begrijpen het onderscheid tussen koude, warme en hete doelgroepen en welke content bij welke doelgroep aansluit. Als de content niet goed aansluit bij de doelgroep mis je waardevolle mogelijkheden om potentiële klanten te binden aan je merk. Onthoud dus goed dat er doelgroepen bestaan met verschillende maten van bekendheid met je merk. Om elke uitgegeven euro maximaal te benutten moet de juiste content worden weergeven aan de juiste doelgroep.

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Of heb je de smaak te pakken en wil je zelf aan de slag met een goed uitgedachte online strategie? Stuur ons een berichtje via de chat of de contact pagina.

Blog

Verder lezen

Zie alle blogs →

Blog

Verder lezen

Zie alle blogs →

Contact

neem contact op

Ben je enthousiast geworden en kan je bedrijf wel een online boost gebruiken? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar wat we voor je kunnen betekenen? We denken graag mee.

Ga naar contact

Warmoesstraat 149-151
1012 JD Amsterdam

Route →