Blog

Klimaat neutrale gemeente? 🌱 Zet in op social media!

30
Jul
7
min. lezen
Geschreven door
Arjanne

‍Gas wordt duurder, elektriciteit goedkoper. Een goede manier om consumenten sneller van het gas af te laten gaan. Lijkt het.. Deze week verscheen het nieuwsbericht dat steeds minder Nederlanders van het gas afwillen. Er blijken meer maatregelen nodig om als gemeente je klimaatdoelstellingen te behalen. Wat heb je daarvoor nodig? Gemotiveerde burgers! Hoe krijg je die? Door op de juiste manier gedragsverandering in gang te zetten. Wij vertellen jou hoe je als gemeente via social media burgers kunt activeren.

Welke troeven zet jij momenteel in als gemeente om je burgers te activeren energiezuiniger te leven? Veelal communiceren gemeentes over doelstellingen die ver in de toekomst behaald moeten worden. De ambities rijken tot aan de hemel en zorgen ervoor dat het voor burgers lastig lijkt om aan een gezondere leefwereld bij te dragen. In het meekrijgen van burgers in de energietransitie is dus de falende communicatie van gemeentes een groot probleem.

Een ander obstakel is de negatieve berichtgeving omtrent de energietransitie. Van Shell tot de NOS en de nodige online kennisplatforms: vele grote informatiebronnen zijn overwegend negatief over de te behalen doelstellingen. Het is dus tijd om de burgers moed in te praten en ze vooral te vertellen wat ze al wél zelf kunnen doen om bij te dragen aan een klimaatneutrale leefomgeving.

Hoe dan?!

Voordat je jouw creatieve ideeën loslaat op het bedenken van een sterke social media campagne, is het goed om een paar sterke theorieën in je achterhoofd te houden. Hoe leuk je idee ook is, wanneer dit niet gebaseerd is op de principes van gedragsverandering zal je campagne minder goed werken.

Een stoomcursusje in gedragsveranderingsprincipes

Het menselijk brein bestaat uit twee gedeeltes: het onbewuste en het bewuste brein. Het gedeelte waarmee we nadenken, keuzes maken en handelingen verrichten, is ons bewuste brein. En dit gedeelte omvat niet meer dan 10% van ons hele brein. Het onbewuste brein is vele malen groter en vooral: heel veel sneller! Nog voordat je bewuste brein een mening kan vormen, heeft jouw onbewuste brein allang voor je bepaald of iets je aanspreekt of niet.

Wanneer je de inwoners van jouw gemeente in beweging wilt krijgen moet je er dus voor zorgen dat je de onbewuste breinen aanspreekt. Denk in je boodschap daarom na over de vraag: wat levert energiezuiniger leven iedereen persoonlijk op?

Cialdini knows

In onze eigen campagnes passen we vaak de zes overtuigingstechnieken van Cialdini toe. De principes bestaan uit: wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste.

·     Wederkerigheid. Voor wat, hoort wat. Daar staat het wederkerigheidsprincipe voor. Wanneer jij als gemeente eerst iets aan je doelgroep weggeeft, ontstaat de sociale verplichting om iets terug te doen. Deel gratis tips of exclusieve informatie op je social media kanalen en bewoners zullen vanzelf stappen gaan ondernemen naar een energiezuiniger bestaan.

·     Commitment en consistentie. Iemand die (publiekelijk) aangeeft voorstander te zijn van een stad zonder aardgas, zal ook sneller zelf van het gas af gaan. Bouw dus advertenties of posts in waarin je de interactie aangaat met de doelgroep. Laat ze vertellen wat ze zelf zouden willen en kunnen doen voor een klimaatneutrale gemeente.

·     Sociale bewijskracht. Mensen conformeren zich graag aan het gedrag van anderen. Laat zien welke buurman of buurvrouw al van het aardgas af is, zonnepanelen op het dak heeft geïnstalleerd of alleen nog maar gebruik maakt van led verlichting.

·     Sympathie. De buurtbewoners uit jouw gemeente zullen meer sympathie hebben voor een boodschap die wordt gecommuniceerd door iemand waarmee ze veel overeenkomsten of gemeenschappelijke interesses hebben. Gebruik rolmodellen in je communicatie. Zo maak je jouw berichtgeving persoonlijk én herkenbaar.

·     Autoriteit. Denk aan de tandpasta reclame met de man in de witte tandartsjas. Door de meningen van experts en/of autoriteiten in je communicatie toe te passen, maak je jouw boodschap geloofwaardiger.

·     Schaarste. Hoe minder hoe beter. Wanneer er sprake is van beperkte verkrijgbaarheid, tijd of een uniek aanbod wil men het júist hebben. Groepsaankopen voor zonnepanelen stimuleren? Vertel de doelgroep dat ze nog maar een paar dagen hebben om zich in te schrijven!

 

Goed gedrag belonen werkt beter

Positieve feedback activeert een beloningssignaal in de hersenen. Dit signaal legt de nadruk op de handeling die het veroorzaakte. Dit zorgt ervoor dat je dezelfde handeling in de toekomst vaker zult verrichten. In plaats van mensen te waarschuwen, bang te maken of te zeggen wat ze niet goeddoen is het belangrijk om je in je communicatie te richten op de beloningen die voor de bewoners van jouw gemeente in het verschiet liggen.

Ga af op de feiten, dus doe onderzoek

Leer je doelgroep kennen voordat je beslist hoe en wat je met de buurtbewoners wilt communiceren over de energietransitie binnen jouw gemeente. Door eerst onderzoek te doen kun je ontdekken wat er speelt binnen jouw gemeente. Social media zou social media niet zijn als je jouw onderzoek hier niet onder de aandacht kon brengen. Door herkenbare advertenties in te zetten (gebruik foto’s van de desbetreffende buurt en benoem de buurt of het postcodegebied in je copy) kun je mensen stimuleren om een externe online vragenlijst in te vullen.

Stel hier de juiste vragen (waar maak je je zorgen over als je woning aardgasvrij moet worden?) en geef goede antwoordmogelijkheden (de kosten, het gedoe van de verbouwing van mijn huis, niet meer koken op gas, of de oplossing wel duurzaam is, dat ik geen keuze heb in de oplossing voor mijn huis, ik maak me geen zorgen). Wil je jouw posts door middel van promotie onder de aandacht brengen? Maak dan gebruik van postcode targeting om je doelgroepen zo specifiek mogelijk te bereiken.

Wil je samen met ons nadenken over een sterke strategie omtrent gedragsverandering en de energietransitie in jouw gemeente? Op dinsdag 8 en donderdag 17 oktober organiseren wij een gratis kennissessie over social media en de energietransitie. Wil je hierbij zijn? Je bent van harte welkom! Klik hier voor meer informatie.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op