Blog

Is Pinterest Advertising interessant voor jouw merk? 🤑

18
Mar
11
min. lezen
Geschreven door
Victoria

Is Pinterest Advertising geschikt voor jouw merk? Is het inzetten van gesponsorde Pins waardevol voor jouw bedrijf? Wij hebben de afgelopen tijd geadverteerd met Pinterest Advertising en ondervonden dat het platform voor bepaalde merken grote voordelen heeft. In deze blog leggen we je uit voor welke bedrijven en merken Pinterest een geschikt platform is om mee te adverteren én hoe dat in zijn werk gaat.

3,5 miljoen Pinterestgebruikers in Nederland

In Nederland zijn er inmiddels 3,5 miljoen Pinterestgebruikers waarvan zo’n 70% vrouw is. Het aantal Pinterestgebruikers is in het afgelopen jaar met 25% gestegen. Van deze 3,5 miljoen zijn er zo’n 743.000 dagelijks actief om inspiratie op te doen en dit aantal blijft stijgen. Ook wereldwijd maakt Pinterest een grote groei door: Totaal zijn er inmiddels zo’n 300 miljoen Pinterestgebruikers die samen al meer dan 200 biljoen Pins hebben opgeslagen! Hierbij is mobile het device dat het meest gebruikt wordt. Maar liefst 85% gebruikt de Pinterest app op zijn telefoon. De core doelgroep van Pinterest zijn vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Ook komen er de laatste tijd steeds meer mannen die zich aanmelden voor een Pinterestaccount. Het platform is zeer geschikt om een groep mensen te bereiken die op zoek is naar inspiratie.


85% gebruikt Pinterest op mobile

Pinterest als visueel inspiratieplatform

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen Pinterest gebruiken als er voor hen een grote levensgebeurtenis op komst is, zoals trouwen, het kopen van een huis of het krijgen van kinderen. Daarnaast komen ze naar het platform om motivatie op te doen voor het behalen van bepaalde doelen, zoals bijvoorbeeld afvallen. Ook kunnen mensen op zoek zijn naar inspiratie voor hun kledingstijl of ‘lifestyle’.

Moodboard van je leven

Hierin onderscheidt Pinterest zich van andere socialmedia-platformen zoals Facebook en Instagram, waar de nadruk ligt op sociale contacten leggen, reageren op foto’s en foto’s ‘liken’. Bij Pinterest is dit veel minder aan de orde, het is daarom ook een veel individualistischer platform: Mensen gaan naar Pinterest om met hun eigen dromen, wensen en doelen bezig te zijn. Zo creëren ze in feite een moodboard voor hun leven.

Wil jij met jouw producten in dit moodboard staan? Wij denken van wel! Hieronder leggen we je uit welke merken hier ideaal voor zijn.

Is jouw merk geschikt voor Pinterest Advertising?

Zoals we al eerder schreven wordt Pinterest door veel mensen gebruikt voor inspiratie, motivatie en doelen behalen. Pinterest Advertising is daarom geschikt voor merken die zich richten op levensgebeurtenissen die we hierboven aanhaalden: Trouwen, huis kopen, baby op komst, ‘lifestyle change’, etcetera. Daarbij kun je denken aan alles wat bij zo’n ‘life changing moment’ komt kijken: Verkoop je trouwpakken? Ben je interieurstylist? Richt jouw brand zich op een bepaalde ‘(healthy) lifestyle’? Heb je een meubelzaak? Dan is Pinterest Advertising zeer waardevol voor jouw merk en mag dit platform eigenlijk niet ontbreken in jouw socialmediastrategie. Als je nu begint met het inzetten van Pinterest Advertising zul je op korte termijn meer awareness creëren onder jouw doelgroep en op lange termijn extra conversies scoren.

Goedkoop adverteren

Omdat adverteren met Pinterest nog vrij nieuw is (geïntroduceerd in april 2019) zijn de kosten vrij laag. Als je het vergelijkt met de platformen Facebook en Instagram, bereik je met hetzelfde advertentiebudget meer mensen die je advertentie te zien krijgen. Dit betekent dat je voor een relatief laag advertentiebudget veel mensen kunt bereiken, wat resulteert in een lage CPM (kosten per duizend weergaven) én relatief hoge conversiecijfers. Wij hebben inmiddels een aantal Pinterestcampagnes gedraaid voor klanten en dit is wat naar voren komt als grootste voordeel: De lage advertentiekosten. Hiermee zorg je bij conversiecampagnes voor een hogere ROAS (return on ad spent) in vergelijking met andere socialmediaplatformen.

Hieronder kun je resultaten bekijken die we met Pinterest Advertising hebben behaald voor één van onze klanten. Dit betreft een conversiecampagne in de maand januari van dit jaar. Zoals je kunt zien is er met een advertentiebudget van €194,75 een ROAS van 34% behaald en zijn er 93 conversies gescoord met een totale waarde van €6540,15. Mooie resultaten!

Resultaten Pinterest Advertising campagne voor één van onze klanten

Dit gezegd hebbende blijft het belangrijk om ongeacht het platform waar je op adverteert aan je brand identity te blijven werken. En daarbij mooie, bijpassende content in te zetten. Bij Socialmediamen kunnen wij jouw merk hierin ook adviseren en ondersteunen. Zonder sterke brand identity en content kun je adverteren wat je wil, maar zul je ongetwijfeld slechtere resultaten behalen. Pinterest Advertising staat dus niet per definitie garant voor gouden bergen. Maar als je goede foto’s en video’s hebt om mee te adverteren op Pinterest kan het heel hard gaan, dat blijkt uit onze eerder behaalde resultaten.

Let’s go! Een Pinterest business account opzetten

Ok, je bent enthousiast geworden en hebt besloten dat je Pinterest wilt gaan inzetten voor jouw bedrijf. Slimme zet! Maar... Hoe nu verder?

De eerste stap is het aanmaken van een Pinterest business account. Daarna vullen we het account met mooie content, bestaande uit Pinterest borden en Pins. Vervolgens stellen we een campagne in, specifiek gericht op jouw doelgroep, en adverteren met deze content in de vorm van gesponsorde Pins. Deze kunnen bestaan uit foto’s, carrousels, GIF’s en/of video’s. Hieronder leggen we stapje voor stapje uit hoe dit proces precies in zijn werk gaat.

Stap 1: Trefwoorden

Allereerst creëren we een mooi Pinterest-account wat interessant is voor jouw doelgroep om te volgen en zo het organische bereik te vergroten. Om te beginnen zoeken we uit welke trefwoorden aansluiten bij de producten of diensten van jouw merk, oftewel de woorden waar jouw doelgroep op zoekt. Als er Pins worden gemaakt, zullen de captions worden voorzien van dezelfde trefwoorden. Dit heeft naast jouw vindbaarheid op Pinterest ook voordelen voor jouw vindbaarheid op Google images, twee vliegen in één klap!

Stap 2: Pinterest Boards en Pins

Aan de hand van de gevonden trefwoorden die het beste bij jouw merk passen, maken we tussen de 5 en 10 borden, afhankelijk van jouw wensen en de hoeveelheid aangeleverde content. Het gaat om woorden waar de doelgroep van jouw merk op zoekt. Elk bord vertegenwoordigt een trefwoord en wordt gevuld met bijbehorende Pins, waar in de copy ook trefwoorden worden verwerkt. Zo kan jouw doelgroep verschillende borden van jouw merk volgen én jouw Pins daaruit opslaan.

Stap 3: Gesponsorde Pins

Als jouw Pinterest business account eenmaal is opgezet met relevante borden en mooie Pins gaan we aan de slag met het promoten van jouw Pins. Dit worden dus jouw advertenties. Met het adverteren van deze Pins wordt namelijk een groter gedeelte van jouw doelgroep bereikt. In Pinterest is het mogelijk om met verschillende advertentievormen te werken. Zo kun je adverteren met:


Statische afbeeldingen. Zoals een foto van jouw product:

Carrousel Pins. In een carrousel kun je meerdere afbeeldingen zetten, zo kunnen mensen zelf doorklikken naar de volgende afbeelding:

Tot slot kun je gesponsorde GIF’s en Video Pins inzetten:

Stap 4: Pinterest Advertising Campagne

Om een campagne te maken op Pinterest moet een doelstelling gekozen worden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Net zoals bij Facebook kan er een objective, oftewel doelstelling, gekozen worden. Zo kun je ook bij Pinterest kiezen voor de doelstelling merkherkenning, verkeer en conversies. Het is aan te raden meerdere campagnes te draaien met verschillende doelstellingen. We werken net zoals bij al onze andere campagnes met een funnel.

Doelstellingen voor een Pinterest Advertising campagne

Stap 5: Doelgroepen met Pinterest Advertising aanmaken

Het is voor de gesponsorde Pins van belang dat er op de juiste doelgroep wordt getarget. Dit kan bij Pinterest zeer effectief.

In het business account in Pinterest is het mogelijk een Pinterest tag te installeren op jouw eigen website welke kan bijhouden hoeveel verkeer er binnenkomt via Pinterest. Dit is vergelijkbaar met een Facebook Pixel. Dit is een essentiële tool die ervoor zorgt dat er nauwkeurig gemeten kan worden welke Pinterest Pins het meest effectief zijn wat betreft verkeer en conversies genereren.

Er kan zelfs een Actalike Audience gecreëerd worden, waarbij een soortgelijk publiek wordt getarget als het publiek dat jouw website bezoekt. Ook kan er specifiek getarget worden op geslacht, locatie, taal en devices:

Daarnaast kunnen trefwoorden ingesteld worden voor de Ads, dit zijn bijvoorbeeld de interesses van jouw doelgroep:

Tenslotte kun je ook jouw klantenbestand via een CSV-bestand importeren. Genoeg mogelijkheden dus om heel gericht jouw doelgroep te bereiken!

Pinning is winning!

Als bovenstaande allemaal is ingesteld en opgezet, optimaliseren we de campagne over de gehele looptijd. Zo testen we bijvoorbeeld verschillende Pins met variërende copy's en kijken we welke Pins het beste scoren. En dan... is het wachten op de resultaten!

Zoals je misschien al hebt begrepen na het lezen van dit artikel, zijn wij wel te spreken over Pinterest Advertising. Wij zien het voor specifieke merken als een waardevolle toevoeging aan hun marketingstrategie.

Wil jij met jouw merk of bedrijf Pinterest Advertising  inzetten? Of heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op of kom langs voor een kopje koffie op ons kantoor in hartje Amsterdam! ☕️ Vinden we leuk.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op