Blog

Hoe wij vanuit Amsterdam inwoners van Caribisch Nederland in actie kregen

25
Jan
4
min. lezen
Geschreven door
Arjanne

Onze werkzaamheden reiken tot ver buiten de Nederlandse grenzen. Zo werken wij al jarenlang samen met ICON Juice, een reclamebureau op Curaçao. Een paar weken geleden gingen wij in gesprek omdat er een belangrijke verandering heeft plaatsgevonden op de BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba). Sinds kort kunnen alle eilandbewoners vanaf 18 jaar zich namelijk verkiesbaar stellen als volksvertegenwoordiger binnen de kiescolleges. Hiermee krijgen ze directe invloed op de samenstelling van de Eerste Kamer in Nederland. Dit moest nieuws van de dag worden op alle eilanden! En hoe konden we dit beter realiseren dan via Facebook advertising?

Where to start?!

De meeste inwoners van de BES-eilanden hadden geen idee wat de Eerste Kamer is en wat de Kiescolleges inhouden. Laat staan dat ze wisten dat ze hier invloed op konden hebben. Daar lag voor ons een mooie uitdaging in de vorm van een awareness campagne!

Om ervoor te zorgen dat men zich kandidaat ging stellen voor de Kiescolleges, was het belangrijk om bij het begin te beginnen: uitleg geven over de Eerste Kamer en de Kiescolleges. Hiermee begon de eerste fase van de campagne.

De meeste inwoners van de BES-eilanden hadden geen idee wat de Eerste Kamer is en wat de Kiescolleges inhouden. Laat staan dat ze wisten dat ze hier invloed op konden hebben.

Aan de hand van locatie targeting verspreidden we gesponsorde Facebook doorklik advertenties over de drie eilanden. Met doorklik advertenties en een informatieve video, informeerden we alle eilandbewoners over de Eerste Kamer, de Kiescolleges en de verkiezingen in Caribisch Nederland. Met een super lage gemiddelde CPC van €0,10 en een CTR van 2,34% waren wij én de klant zeer tevreden!

Campagnebeeld uit de awareness fase

En door!

Tijd voor stap twee: de doelgroep informeren over het belang van het verkiesbaar stellen voor de Kiescolleges. Hierbij hebben we verschillende advertentiemogelijkheden uit de kast getrokken. Zo hebben we gebruik gemaakt van een tv-commercial, statische banners met herkenbare beelden van de eilanden en Facebook Canvas (Instant Experience).

De advertenties werden zowel in het Papiaments als in het Engels en Nederlands aan de doelgroep getoond. En met succes! Al na een paar dagen hadden de advertenties een gemiddelde CTR van 4,24% en werden de verschillende Canvassen gemiddeld 18 seconden bekeken. De interesse van de doelgroep is gewekt!

Campagnebeeld uit de consideration fase
Campagnebeeld uit de consideration fase

Nog even geduld..

De derde en laatste fase van de campagne gaat nu van start. Hierbij laten we de inwoners van de BES-eilanden écht overgaan tot actie. Nu is het zaak om iedereen, van jong tot oud, zichzelf op 4 februari verkiesbaar te laten stellen voor de Kiescolleges. Ben je net als wij benieuwd naar de opkomst? We keep you posted! Volg ons op social of kom binnenkort nog eens langs op onze blog pagina.

Nieuwsgierig hoe we jouw doelgroep op afstand in beweging kunnen brengen? Wij hebben de kennis in huis! Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie. We helpen je graag verder.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op