Trends

Facebook in 2019, hoe zit het nou echt?

15
Mar
5
min. lezen
Geschreven door
Chris

Er wordt veel gepraat over Facebook. Op een positieve manier? Niet altijd. Het platform wordt in veel artikelen als verliezer van Instagram en WhatsApp neergezet. Ook is de negatieve berichtgeving rondom Facebook in verband met datalekken en nep nieuwsschandalen je vast niet ontgaan. Maar hoe ervaren wij deze ophef rondom Facebook als social media agency? Als je alle berichten moet geloven, zou je denken dat de invloeden hiervan op onze campagnes niet al te best zijn. Laten we eens een kritische duik nemen in de praktijk!

Meten is weten

We pakken de cijfers er meteen even bij. Begin deze maand was het precies 15 jaar geleden dat Facebook werd opgericht in Californië. Binnen no time was het platform wereldwijd populair. De teller van het aantal gebruikers staat vandaag de dag op 2,32 miljard en is gestegen met negen procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal actieve gebruikers in Nederland is in vergelijking met vorig jaar gedaald met zes procent. Toch staat Facebook na WhatsApp op nummer twee van de meest gebruikte social media platformen in ons kikkerlandje. De kleine daling die Facebook kent in Nederland vormt voor de gigant natuurlijk geen gevaar. Maar wel voor ons online marketingbureau in hartje stad?

In Nederland zijn er momenteel 10.000.000 gebruikers actief op Facebook. Op Instagram zijn dat er 6.000.000.

Een reis door de tijd

Het sociale aspect van Facebook is voor veel gebruikers in de loop van de jaren minder belangrijk geworden. Het kanaal wordt steeds meer gebruikt als nieuwsoverzicht waar gepersonaliseerde content geconsumeerd kan worden. Voor adverteerders blijft het daarom een absolute must om in de tijdlijnen van je doelgroep te verschijnen. Ze verwachten namelijk dat je daar bent. Dit blijkt ook uit de huidige gebruikersaantallen. In Nederland zijn er momenteel 10.000.000 gebruikers actief op Facebook. Op Instagram zijn dat er 6.000.000.

Door het veranderde medialandschap moet Facebook de taart delen met meerdere kanalen.

Instagram, Snapchat en YouTube hebben het de laatste paar jaar vooral onder jongeren aan populariteit gewonnen. Een logische ontwikkeling vinden wij. Door het veranderde medialandschap, hebben mensen nu meer keuze en moet Facebook de taart delen met meerdere kanalen. Uit onze Analytics blijkt dat dit voor Facebook geen negatieve gevolgen heeft. In tegendeel zelfs. Nog steeds behalen we goede resultaten en maken we dagelijks klanten blij met succesvolle Facebook campagnes. Voornamelijk bij conversie gerelateerde campagnes is Facebook nog steeds super succesvol.

Altijd fijn

Daarbij biedt Facebook jouw organisatie ook nog commerciële voordelen! Als je kritisch naar de kosten kijkt, blijkt Facebook vaak de goedkoopste manier om organisatiedoelen te behalen. Of het nu gaat om het vergroten van naamsbekendheid, het genereren van conversies of website verkeer. Facebook is nog steeds cheaper dan cheap. Wat ons betreft dus geen reden tot paniek!

Heb je nog vragen over dit onderwerp, of zou je met ons de mogelijkheden van Facebook Advertising willen bespreken voor jouw organisatie? Lijkt ons leuk. Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen, of kom eens langs voor een kop koffie.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op