Blog

Social media tijdens de coronacrisis: Dit moet je weten

31
Mar
5
min. lezen
Geschreven door
Arjanne

Het is crisis. En net als jullie, hebben wij veel vragen. Maar heb je vragen over je online communicatie in deze bijzondere tijden? Dan helpen wij je graag.

Waarom juist inzetten op social media in tijden van crisis?

Juist tijdens de Corona crisis kijken mensen continu op social media. Want wat ons zonder fysiek contact nog steeds met elkaar verbindt is online communicatie. Meer dan ooit zelfs. De digitale platformen zijn nu dé plek waar mensen samenkomen.

In Nederland zijn er zo’n 10 miljoen mensen dagelijks actief op Facebook en Instagram en spendeert men gemiddeld zo’n 45 minuten tot 2 uur per dag op een van de kanalen. Krachtige kanalen dus om de burger effectief te bereiken.

De digitale platformen zijn nu dé plek waar mensen samenkomen.

Belangrijk is dat je goed nadenkt over wát je communiceert. We hebben te maken met een gevoelig onderwerp, dus verkeerde boodschappen dienen vermeden te worden, zie het voorbeeld hieronder dat veel weerstand opriep.

Voorbeeld post waar veel weerstand door ontstond

Gemeentes en crisiscommunicatie

Benieuwd hoe je als gemeente je online communicatie naar je burgers kunt aanpassen? Welke content formats je kunt inzetten om je doelgroep een hart onder de riem te steken, of om ze te stimuleren om zo verantwoord mogelijk te handelen in deze tijden? Samen met jouw gemeente kunnen we helpen de juiste boodschap vorm te geven op basis van gedragswetenschap. Vervolgens kunnen we verschillende content formats uitdenken en inzetten:

  • Doorclick advertenties naar een website of landingpage met meer uitleg
  • Carrousel advertenties met bijvoorbeeld tips over maatregelen
Voorbeeld van een doorclick advertentie
Voorbeeld van een
Voorbeeld van een carrousel advertentie

  • Instagram Stories om jongeren te bereiken
  • Video advertenties waarin bijvoorbeeld de burgermeester of woordvoerders aan het woord zijn om te informeren
Voorbeeld van een video advertentie

  • Canvas/Instant Experience over maatregelen

E-commerce en crisiscommunicatie

Heb jij je sportschool moeten sluiten, of ligt je webshop momenteel stil? Er zijn verschillende mogelijkheden om je in deze tijden te verbinden met je doelgroep. Zo kun je als yogastudio je lessen livestreamen via Facebook of Instagram. Als horecaonderneming kun je een bezorgservice introduceren en dit online promoten. We zetten graag een paar sterke content formats voor je op een rij:

  • Gif advertenties of fotoadvertenties met informatie over de maatregelen van jouw organisatie
  • Video advertenties op Facebook of Instagram timeline of Instagram Stories om je dienst online aan te kunnen bieden

  • Doorclick advertenties naar een website of landingpage met interessante content voor de doelgroep die nu online voor ze beschikbaar is
  • Interactieve polls of quizzes om de doelgroep die thuiszit te vermaken en te blijven verbinden met jouw organisatie
Voorbeeld van een interactieve poll

Met name in deze tijden is het belangrijk dat burgers zoveel mogelijk op effectieve en consistente wijze worden geïnformeerd. Een sterke lokale campagne kan mensen meer helderheid geven rondom de huidige situatie en laatste ontwikkelingen.


Als je niet weet of je de juiste keuzes maakt, dan zijn wij er om te helpen.

Welk soort post moet je gebruiken? Waar moet je adverteren? Wie bereik je waar? We helpen je graag. Neem contact met ons op via info@socialmediamen.nl, we reageren binnen een uur. Of bel ons op 020 – 260 02 29.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op