Blog

5 meest gemaakte fouten in Facebook advertenties

7
Sep
4
min. lezen
Geschreven door
Chris

In deze blog delen we de meest gemaakte fouten wanneer het aankomt op adverteren op Facebook. Je zult je geheid herkennen in één of meerdere van deze fouten, of omdat je ze voorbij hebt zien komen in je nieuwsoverzicht of omdat je ze zelf wel eens hebt gemaakt.

Na het lezen van deze blog moge het duidelijk zijn dat je deze fouten niet meer mag maken.

Geen inzicht in de doelgroep op Facebook

Wanneer je geen inzicht hebt in je doelgroep op Facebook, kun je alleen maar gokken welke advertenties werken en welke niet. Om in te zien wie jouw doelgroep is, welke personen je bereikt hebt en welke personen op jouw advertenties/berichten een actie hebben uitgevoerd, klik je bovenaan je pagina op “Statistieken”, vervolgens aan de linkerkant op “Personen”. Hier vindt je veel waardevolle informatie zoals het geslacht, de leeftijd en de locatie.

Wil je testen en weten welke doelgroepen je kunt targeten die relevant voor jou zijn? Facebook heeft een ontzettend handige tool, namelijk Facebook Audience Insights. Hiermee kun je letterlijk alles testen voordat je jouw doelgroepen gaat toevoegen in jouw campagne. 

Focus op likes

Nog veel te vaak merken we dat bedrijven zich voornamelijk focussen op likes. Natuurlijk is het mooi meegenomen om een groot aantal likes op je pagina te hebben, daarmee stijgt je organisch bereik. Maar houdt in je achterhoofd dat slechts 8% van je fans ook daadwerkelijk de posts organisch voorbij ziet komen. De meeste bedrijven die zich focussen op likes, hebben vaak nog niet nagedacht over hun marketing strategie nadat ze likes binnen gehaald hebben. Je pagina fans zijn natuurlijk een hele waardevolle doelgroep, anders hadden ze jouw pagina niet geliked. Je moet je fans zien als de warmste doelgroep die je toevoegt aan je Facebook advertentie campagnes. Mocht je willen adverteren met de doelstelling “Pagina likes”, wees er dan zeker van dat je een goede reden communiceert waarom mensen jouw pagina moeten liken.

Geen sociale advertenties

Facebook is een ‘social’ media platform. Wanneer je adverteert in het nieuwsoverzicht van je doelgroep, zal je advertentie tussen de berichten van vrienden en pagina’s die zij leuk vinden komen te staan. Zorg er dus voor dat jouw tekst persoonlijk overkomt in plaats van zakelijk. Daarnaast is beeld heel belangrijk; 'echte' foto's werken veel beter dan stock foto's. Investeer daarom in goede kwalitatieve beelden.

Foto advertenties in plaats van link advertenties

Regelmatig gebruiken bedrijven het bericht type ‘foto’ waar ze het berichttype ‘link’ zouden moeten gebruiken. Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen, een foto bericht met een URL in de beschrijving.

Nu is het zo, dat in sommige gevallen, een foto bericht met een URL wél beter werkt. Dit kan bijvoorbeeld zijn als je een leuke tekst hebt die lekker weg leest. Op die manier kun je wel een foto bericht gebruiken en er een URL in verwerken. Daarom is het altijd van belang dat je A/B test wanneer je gaat adverteren. Maak altijd minimaal twee verschillende advertenties, laat ze even draaien, en kijk welke het beste werkt. 

Geen gebruik maken van custom en lookalike audiences

Wanneer je geen gebruik maakt van custom- en lookalike audiences zal je campagne minder resultaat opleveren. Uit ervaring weten wij dat deze doelgroepen vaak het meeste rendement opleveren.

Custom audiences

  • Website bezoekers (retargeting)
  • Mailinglijst
  • Telefoonnummers

Mensen die jouw website bezoeken doen dat niet voor niets, ze hebben interesse in een bepaald product of dienst. Daar moet je slim op inspelen en deze warme doelgroep opnieuw benaderen met relevante advertenties.

Lookalike audiences

Lookalike audiences is een andere mogelijkheid om een doelgroep op te stellen die erg waardevol is. Hiermee kun je Facebook automatisch een vergelijkbare doelgroep laten maken van bijvoorbeeld jouw pagina fans, pagina bezoekers, website bezoekers of mailinglijst. Facebook weet natuurlijk ontzettend veel over haar gebruikers. Wanneer je een lookalike audience aanmaakt, zal Facebook automatisch een doelgroep maken die overeenkomt met de data van de doelgroep die jij hebt ingevoerd. 

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op