Tips & Tricks

10 tips voor een sterke post die wérkt 🏆

28
Sep
4
min. lezen
Geschreven door
Chris

Hoe vaak neem jij nog de moeite om écht iets te lezen op social media? De aandachtspanne van Facebook gebruikers is op dit moment een slordige 3 seconden per bericht. We zijn erin getraind binnen enkele seconden te scannen of iets relevant is of niet. Hoe speel je daar als merk of bedrijf op in?

A.k.a. hoe schrijf je die ijzersterke post waarmee je de aandacht grijpt van je doelgroep? We geven je 10 gouden copywriting tips:

1. Maak gebruik van de '5-word-story' techniek. Jouw boodschap overbrengen in vijf woorden, ja dat kan. In 99% van de gevallen wordt jouw boodschap sterker als je hem terugbrengt naar vijf woorden. Je houdt het pakkend en zorgt er vaak voor dat je tekst op één regel past. Hierdoor kan de lezer in één oogopslag je tekst te scannen en schakelen of het interessant is of niet.

Voorbeeldadvertentie waar we gebruik hebben gemaakt van de '5-word-story' techniek.

2. Gebruik vragen

3. Houd het kort

4. Stem je social media bericht af met koptekst van een nieuwsbericht. De zogenaamde ‘Vice techniek’. Bij een website click post, is automatisch de titelvan deze pagina zichtbaar in de ondertitel. Door hiernaar te refereren in je advertentietekst wek je interesse bij de lezer om door te klikken.

Een voorbeeld post waarin gebruik is gemaakt van de 'Vice techniek'.

5. Gebruik ‘wist-je-datjes’

6. Maak gebruik van cijfers

7. Speel in op de actualiteit

8. Ken je doelgroep – maar dan echt. Weet wat je doelgroep bezighoudt en pak precies die interesse mee. Maak je advertentie zo relevant mogelijk voor de doelgroep waaraan je hem richt. De gemiddelde scholier spreek je anders aan dan een fietsende vader uit Amsterdam-Zuid. Klinkt logisch, maar de plank wordt vaak misgeslagen.

Een voorbeeld advertentie waarin een specifieke doelgroep direct wordt aangesproken.

9. Schrijf posts waar men écht iets aan heeft (add value)

10. Neem mensen mee in de beleving of deel een bepaald gevoel. Niets is sterker dan inspelen op het gevoel. Heb je zomers ook vaak last van een gevoelige huid? Ga jij ook elke maand over je databundel heen? Wil jij je moeder ook vaker zien? Wil je gezonder eten, maar kom je er door je drukke baan niet aan toe? Wil je meer halen uit social media maar weet je niet hoe? Emotion sells.

Ben jij benieuwd welke copywriting en specifieke tone-of-voice perfect aansluit bij jouw doelgroep? Of ben je überhaupt benieuwd wie jouw doelgroep is? Neem vrijblijvend contact met ons op voor tips en tricks passend bij jouw behoeften. We kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Verder lezen

Wellicht vind je deze artikelen ook interessant.

Samen
online succes
behalen?

Wil jij online succes behalen met adverteren? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismaking!

Neem  contact  op